Ikke alle synes det er verdt å åpne pengepungen på vidt gap for et av de mest anerkjente rattene. Spesielt for de som bare tar en kjøretur en gang i mellom kan nok både pris og størrelse på slike virke avskrekkende. Det finnes billigere alternativer, men mange av disse er av heller laber kvalitet, uten at prisen er redusert tilsvarende. Logitech Formula Vibration Feedback Wheel er ikke et slikt ratt. Riktignok kan det ikke konkurrere mot dobbelt så dyre alternativer, men for hyggelige 449,- (veiledende pris) skal du lete lenge for å finne noe bedre.
Økonomivarianten av Force Feedback
Noe må selvsagt ofres når prisen blir så lav. Som navnet tilsier har ikke dette rattet Force Feedback, men Vibration Feedback. Forskjellen ligger i at førstnevnte er utstyrt med motorer som kan simulere kreftene du føler i et virkelig ratt, mens Vibration Feedback kun er i stand til å skape vibrasjoner i rattet. Sentreringen er fjærbasert, mens den i Force Feedback-ratt gjerne er styrt av motor. Vibrasjonene er kanskje ikke like imponerende som kraftige tilbakemeldinger fra Force Feedback-ratt, men på den annen side er fjærsentrerte ratt generelt mer responsive, da du slipper å jobbe mot og dra rundt motorene. Spesielt merker du dette i kjappe kontrasvinger.
Selve rattet er i teksturert hardplast, men det føles både solid og behagelig. For utforming og plassering av knapper har Logitech Driving Force Pro vært en god inspirasjonskilde. Hele ti knapper, en d-pad og to girhendler bak på rattet kan programmeres etter eget ønske. Samtlige er lett tilgjengelige og gir god respons. Igjen finnes det en hake; rattets base kan ikke skrus fast til bordet, men festes ved hjelp av tre sugekopper. Sugekopper er ikke ideelt i seg selv, da det lett blir vinglete, men det blir ikke bedre av at de kan finne på å løsne. Et alternativ er å ta av sugekoppene og trekke ut to vinger på basens sider. Disse gjør det mulig å ha rattet i fanget. Superlim eller Araldite er også en mulighet, men klarer det med ektefelle/samboer/mamma først.
Lite og hendig
Hele settet er lite, og all strøm tilføres via USB-kontakten. Hendig å hente frem eller rydde bort med andre ord. Dette er vel og bra, men den lille og lette pedalbasen har store problemer med å bite seg fast i gulvet. Du bør med andre ord finne noe å legge den an mot. Pedalene sitter relativt nær hverandre, men så lenge du tar av deg feltstøvlene burde det gå bra. Pedalenes vandring er god, størrelsen tatt i betraktning, men dessverre er motstanden i minste laget. Spesielt burde bremsepedalen vært hardere for å føles troverdig.
Rattutslaget er kun på 180 grader. Det holder for å differensiere ulike grader av sving godt nok, men noe skikkelig ratting blir det dårlig med. Fullt brukbart og effektivt, da det går bort mindre tid til ratting, men noe større rattutslag kunne nok vært å foretrekke. Dette blir imidlertid flisespikkeri. Det er nok stort sett simulatorspillere som reagerer på slikt, og disse bør uansett heller legge pengene i en dyrere modell. MOMO Racing har til sammenligning 240 graders utslag, mens Driving Force Pro har hele 900 grader å by på.
Konklusjon
Logitech Formula Vibration Feedback Wheel overrasker. Prisen er lav, men kvaliteten er høy. Vibration Feedback høres kanskje tvilsomt ut, men i praksis fungerer det godt. Effekten kan dessuten enkelt slås av med en egen knapp. Rattet har hurtighets- og presisjonsfordelene til et ratt uten Force Feedback, men samtidig en viss grad av kraftfølelse. Du vil imidlertid ikke kunne kjenne hvordan forhjulene kjemper mot asfalten, men det rister i det minste når hjulene besøker curbsen. Simulatorfantaster og pengesterke gjør et bedre kjøp ved å betale i overkant av dobbelt så mye for Logitech MOMO Racing, men om du ønsker et enkelt og greit ratt som kan stues bort og hentes frem i en fei, er Formula Vibration Feedback Wheel akkurat hva du er på utkikk etter. Mye ratt for lite penger, spesielt hvis du tar deg jobben med å sklisikre pedalene bedre.