I et intervju med en skribent hos Guardian Unlimited, fortalte Peter Molyneux fra Lionhead at selskapet planlegger å lage fem Black & White-spill totalt. Konseptet går ut på at menneskene blir mer og mer avanserte, noe som får store konsekvenser for deres forhold til deg som gud. I det første spillet i serien var gudekonseptet i utgangspunktet rimelig ukjent for menneskene, men i toeren har de en rekke forventninger til deg, og målet for utviklerne er å lage et spill hvor du virkelig føler deg allmektig.
Slik kommer det imidlertid ikke til å fortsette. I følge Molyneux vil kreftene dine nå en topp i Black & White 2 eller 3, og siden vil det bare gå nedover. Menneskene utvikler seg nemlig på egenhånd gjennom hele spillserien, og etter hvert som deres teknologi blir mer og mer avansert, vil de bli mindre og mindre interessert i deg og miraklene dine. Som Molyneux sier i intervjuet; hvem trenger den tidligere så imponerende flammeballen din når de selv har atombomber?
Etter hvert som serien beveger seg fremover til det femte og siste spillet, vil fokuset rettes mer over på det å bevise for folket at du enda har noe for deg enn det å være en allmektig gud som kan gjøre alt. I forhold til vesenet ditt vil det også skje forandringer. Peter Molyneux vil naturlig nok ikke røpe alt for mye om Black & White 3, men forteller at vesenene vil få en mye mer menneskelig form. Molyneux fortalte også at Lionhead har like ambisiøse planer for Fable-serien, uten at han gikk i detalj om dette.