Deck Nine, selskapet som har tatt over utviklingen av Life is Strange-serien, «kan ikke se for seg at de går tilbake til det episodiske formatet». Dette sa studioets «senior narrative designer», Philip Lawrence, nylig i et intervju med Rock, Paper, Shotgun.
Life is Strange-serien begynte som kjent som et episodisk tenåringsdrama for snart åtte år siden, mens det nyeste spillet i rekken, True Colors, gikk vekk fra tradisjonene og ble i stedet lansert som én sammehengende pakke i fjor høst.
I intervjuet er Lawrence tydelig på at denne metoden lot utviklingen ta en mer naturlig vei, og at Deck Nine med det unngikk å måtte haste seg fra episode til episode:
– Reaksjonen har vært veldig positiv, kunne Lawrence si om hvordan spillerne taklet overgangen.
Spillet er riktignok fortsatt delt opp i fem enkeltstående kapitler, men alle kom altså ut på samme tid.
– Jeg tror vi var nøye med å beholde den episodiske strukturen, fordi det ser ut til å appellere til spillere. Det er en del av DNA-et til Life is Strange. Som du kan tenke deg, var det en beslutning som ble diskutert og grunnet over en god del, men ved ettertanke tror jeg det var den rette avgjørelsen, fortalte Lawrence.
Det sies ingenting om seriens fremtid, men hvis det kommer et nytt Life is Strange-spill fra Deck Nine, blir det altså neppe episodisk.