Age of Conan ble lansert med brask og bram i fjor, men optimismen rundt spillet fikk seg en alvorlig knekk i tiden etter. Spillerne var misfornøyde med produktet, og snart var spillerflukt et faktum. Age of Conan-sjef Gaute Godager gikk av, og ble erstattet av Craig Morrison.
I en finansrapport fra Funcom for et par måneder siden så det litt lysere ut for Age of Conan. Spillerbasen hadde stabilisert seg og begynt å vokse igjen, og nå er selskapet klar med en drabelig opprustning av spillet som skal vinne nye spillere og lokke tilbake gamle. Den skal ikke bare by på nytt innhold, men også drastisk forandre flere aspekter ved spillet.
– Utviklergruppa har lagt masse hardt arbeid og dedikasjon i å virkeliggjøre denne oppdateringen. I tillegg til å introdusere et stort, nytt område hvor spillere på nivå 70 kan boltre seg, har vi gjennomført store endringer i spillets grunnlegende mekanismer. Forhåpentligvis gjør de opplevelsen morsommere og mer givende, forteller Morrison i en pressemelding.
Storby
Den etterlengtede oppdateringen har fått navnet Gangs of Tarantia, og det nye området ligger i nettopp storbyen Tarantia. I tillegg til å få besøke den nye bydelen blir det også to nye labyrinter å utforske. Attilius' Mansion er myntet på enslige spillere, mens Crows’ Nest blir for grupper på seks eventyrere.
– Dette er den desidert største oppdateringen for Age of Conan hittil. Forbedringene er vesentlige, både når det gjelder det nye rollespillsystemet og det nye innholdet i Tarantia Commons. Så langt ser responsen fra spillerne veldig bra ut, og vi håper tidligere Conan-spillere vil logge inn i spillet igjen for å oppleve forbedringene, sier Funcoms Erling Ellingsen til Gamer.no.
Den kanskje viktigste forandringen i Gangs of Tarantia er oppgraderingen av utstyr. En av spillernes vanligste klager var at våpen og rustninger fra vanskelige motstandere og oppdrag ikke var verdt bryet, men nå har utstyr en langt større innvirkning på en spillfigurs egenskaper. Dermed burde det være langt mer givende å dra på skattejakt. Spillets mange fiender har fått mer liv og slagkraft for å motvirke spillernes nye styrke.
Det vanker også en grundig omrokering for evnene og angrepene til samtlige klasser. Det blir for eksempel et annet fokus på midlertidige styrking av egenskaper («buffs»), og flere av disse er slått sammen eller blitt forandret for å gi sterkere og mer kortvarige virkninger i stedet for å gi en liten økning over lang tid. Alle klasser får også mer liv, og kostnadene for angrep og evner har blitt forandret.
Selve spillverdenen har fått en rekke små og store justeringer. Den viktigste av disse er en rekke forbedringer til de spillereide byene. Det skal bli mer liv i dem, bedre vakthold og nye funksjoner som gjør det lettere å reise rundt i verden.
– Vi kommer til å nøye overvåke tilbakemeldingene fra spillerne våre i tiden fremover. Dette er en enorm oppdatering som helt sikkert vil kreve litt ekstra finpuss i dagene fremover avhengig av de tilbakemeldingene vi får, men så langt er vi alle storfornøyde og spillerne ser jevnt over ut til å være veldig fornøyde med resultatet, forteller Ellingsen.
Hvis du vil vite mer om forandringene kan du lese den omfattende dokumentasjonen på spillets forum.