Denne leserkommentaren er skrevet av Alexander Madsen Emanuilidis, en fast leser av Gamer.no. Foruten en stor lidenskap for e-sport er han også interessert i kampsport. Når Alex ikke spiller spill eller holder seg oppdatert med e-sport liker han å spille tennis og fotball. Han har også en særlig forkjærlighet for spill med en engasjerende historie.
Leserkommentarer fra eksterne samsvarer ikke nødvendigvis med Gamer.nos standpunkt i saken.
I media portretteres profesjonelle League of Legends-spillere som kjendiser. De blir intervjuet om deres liv, det blir skrevet artikler om deres bragder og de blir beundret for deres talent. Med tusenvis av fans som proklamerer sin støtte for deres favorittspiller er det å spille profesjonelt utvilsomt en drøm realisert, men bak scenen detaljeres utilgivelig kritikk.
Siden e-sports unnfangelse har forholdet mellom profesjonelle spillere og spillsamfunn vært uhåndterlig. Anonymiteten, tilgjengeligheten og tilgangen Internett tilbyr har fremmet denne utviklingen. På sosiale medier som Twitter, Facebook og Reddit tydeliggjøres den konstante kritikken profesjonelle spillere mottar fra spillsamfunn. I League of Legends, det mest spilte spillet i verden, klargjøres konsekvensene av dette forholdet og de katastrofale ettervirkningene det medbringer.
Dette problemet uttrykkes spesielt i sammenhenger der èn eller flere spillere ikke presterer på et forventet nivå. Chae «Piglet» Gwang-jin, tidligere AD Carry for SKT Telecom T1, var særlig utsatt da han ble medlem av Team Liquid. Etter at SKT Telecom T1 vant verdensmesterskapet i sesong 3 og Piglet konsekvent sementerte sin posisjon som en av de beste ADC-ene i verden, var forventningene astronomiske.
I et av de første spillene i Summer Split mot Cloud 9 glemte Piglet å tildele poeng i «masteries». En uheldig, men menneskelig feiltakelse. Team Liquid tapte kampen, men til tross for dette forble håpet om å se en revitalisert koreansk superstjerne i aksjon. Senere, i et spill mot Winterfox, forelå nok et tap. På dette tidspunktet hadde Team Liquid tapt åtte kamper og vunnet tre med Piglet, mens med hans innbytter Yuri «KeithMcBrief» Jew hadde fem seiere og ett tap.
Flere i miljøet ønsket å bli kvitt Piglet
I løpet av denne perioden foreslo Reddit-samfunnet ulike årsaker til denne utviklingen: Hvorfor taper Team Liquid oftere med Piglet enn med KeithMcBrief?
Ulike faktorer ble nevnt som forklaringer. Likevel var mange kommentarer rettet mot hver enkelt individuelle spiller og deres prestasjon. Det som imidlertid var mest utbredt var kritikken av Piglet. Piglets holdning, engelsk og hans manglende evne til å beta beslutninger i spillet var blant annet fremhevet på Reddit, hvorav den mest gjenlydende kritikken var ønske om å bli kvitt Piglet.
Selv to av lagkameratene hans, spesifikt jungleren Christian «IWillDominate» Rivera og Top Lane-spilleren Diego «Quas» Ruiz var også under kritikk. Reddit-samfunnet hevdet grunnløst at IWillDominate og Quas konspirerte mot Piglet for å få ham sparket ut av laget til fordel for KeithMcBrief. IWillDominate forklarte i denne perioden hvor opprørt han var over disse beskyldningene og hatet han opplevde fra Reddit-samfunnet, til tross for at han selv argumenterte for å beholde Piglet på laget.
Enda var ikke kritikken laget fikk det eneste problemet. Steve «JokaSteve» Perino, daglig leder for Team Liquid, konstruerer i en videoserie Piglets vanskelighet med å tilpasse seg til laget og motgangen laget erfarte. I videoen beskriver Steve Piglets overgang fra å være en verdensmester i et av de beste lagene i verden til en likeverdig lagkamerat i et nyopprettet nord-amerikansk lag. Han forklarer også hvordan underliggende problemer i laget rundt kommunikasjon, holdninger og distraksjoner utviklet et usunt miljø som uheldigvis var utslagsgivende i treningskampene.
Kritikken påvirker lagdynamikken
I tillegg til problemene i laget, Piglets omstilling til amerikansk kultur, en betydelig språkbarriere som forhindret Piglet og lagkameratene fra å kommunisere med hverandre (utenom deres koreanske Mid Lane-spiller Kim «FeniX» Jae-Hun som kunne snakke litt engelsk), ble de også møtt med ubarmhjertig kritikk.
Det er klart at kritikken laget mottok, spesielt Piglet, IWillDominate og Quas, hadde en umiddelbar virkning på lagdynamikken. Dette illustrer hvordan League-samfunnets kritikk av et lag eller en spiller oversettes på et personlig nivå, og dens destruktive konsekvenser. Ikke bare påvirker kritikken spillerene på et personlig nivå, men det virker også som en forstyrrelse i lagmiljøet som påvirker blant annet kommunikasjon, treningskamper og effektivt hvordan de presterer i konkurranse med andre lag.
Den vedvarende kritikken påvirker spillerene på en slik måte at de avstår fra å engasjere seg i League-samfunnet.
Tilleggsvis demonstrerer dette hendelsesforløpet en fremmedgjørelse av forholdet mellom League-samfunnet og profesjonelle spillere. Den vedvarende kritikken påvirker spillerene på en slik måte at de avstår fra å engasjere seg i League-samfunnet, men samtidig er det også en av grunnene til at de blir kritisert i utgangspunktet. Med andre ord kan League-samfunnets kritikk av profesjonelle spillere forklares som en reaksjon på mangelfull innsikt, anerkjennelse og fatteevne for prøvelsene profesjonelle spillere gjennomgår. Dette kompliseres videre ettersom en måte å forhindre dette på er at profesjonelle spillere har en mer aktiv rolle i League-samfunnet selv. På den andre siden kan de ikke begrunne en mer aktiv deltakelse i League-samfunnet fordi de blir kritisert kontinuerlig.
Konsekvensen av å bruke sosiale medier
Et annet element som gjør forholdet mellom profesjonelle spillere og League-samfunnet mer innviklet er bruken av sosiale medier. Som mange ønsker profesjonelle spillere å bruke sosiale medier. Enten om det er fordi de vil holde kontakt med venner, holde seg oppdatert med nyheter, fordi de synes det er underholdende eller fordi de ønsker å ha et godt forhold med fansen sin.
Dessverre kommer deres berømmelse og bruk av sosiale medier med en pris; tilgjengelighet. Det er deres tilgjengelighet som muliggjør at kritikken når dem. I noen tilfeller, som for eksempel for Piglet og Team Liquid, kan kritikken ha en skadelig effekt. I så fall er det ikke profesjonelle spilleres ansvar å avstå fra å bruke sosiale medier hvis de tror det er en mulighet for at det vil påvirke dem negativt? Slik kan de unngå at kritikken påvirker deres mentale velvære og prestere til sin beste evne. Dette vil på mange måter løse alle problemene tilknyttet til kritikken de mottar på sosiale medier, men er dette en god løsning på dette problemet? Er ikke profesjonelle spillere berettiget valget om å bruke sosiale medier uten at de skal være i frykt for å få en tilstrømning av uproduktiv, negativ kritikk? Jo, det er de.
Kanskje det første steget i riktig retning for å korrigere problemet er vedkjennelsen av at problemet eksisterer i en veldig reel forstand. Det er derfor viktig at det kultiveres et nærmere forhold mellom League-samfunnet og profesjonelle spillere. Hvis profesjonelle spillere kan etablere et mer personlig forhold med League-samfunnet vil ikke bare fansen deres, men spillerbasen på et mer generelt nivå forstå, sympatisere og empatisere med dem. Dette vil forbedre forholdet deres og redusere kritikken. Slik det er nå er interaksjonen mellom profesjonelle spillere og League-samfunnet veldig begrenset. I blant vil profesjonelle spillere for eksempel ha en «Ask Me Anything»-økt på Reddit, men utenom dette er interaksjonen mer eller mindre ikke-eksisterende.
Spillsamfunnet må holdes ansvarlig
All skylden kan imidlertid ikke bare tillegges de profesjonelle spillerene. League-samfunnet må også holdes ansvarlig for den utilgivelige kritikken de kommuniserer. Dilemmaet er at League-samfunnet, spesielt Reddit, ikke er en organisert entitet. Reddit er en kaotisk allianse av individer uten mål eller mening. For ikke å nevne at de ulike kategoriene på Reddit ofte modereres selvstendig av personer uten personlige tilknytninger til bedrifter, deriblant League of Legends-kategorien. Da vanskeliggjøres omstendighetene ytterliggere.
Riot må ha en mer engasjert og tydelig rolle i League-samfunnet.
Hvordan kan et nettsamfunn holdes ansvarlig for deres handlinger? Det kan de ikke. Det som er viktigere er at en løsning på dette problemet presenteres og gjennomføres. Det er her utvikler Riot virkelig har feilet. De må ha en mer engasjert og tydelig rolle i League-samfunnet, og deretter implementere et system som fremhever et mer intimt forhold mellom League-samfunnet og profesjonelle spillere. De har delvis oppnådd dette med segmenter på YouTube som informerer om problemene profesjonelle spillere konfronterer og hva de har gjennomgått.
Likevel: basert på tidligere hendelser på Reddit, slik som kritikken av Piglet, Quas og IWillDominate, er det ingen tvil om at de har mislykkes i å skape en definert forbindelse mellom League-samfunnet og profesjonelle spillere. Kanskje dette kan oppnås hvis Riot selv direkte moderer kategorier på Reddit relatert til League of Legends. Dermed kan Riot moderere innholdet i disse kategoriene og kritikken kan fungere mer konstruktivt fremfor å ha en ødeleggende effekt på den profesjonelle League of Legends-scenen.
Uansett om det dysfunksjonelle forholdet mellom profesjonelle spillere og League-samfunnet anerkjennes vil ingen forandring fremtvinges med mindre konsentrerte tiltak iverksettes. Derfor er det viktig at konsekvensene av dette problemet fungerer som en lærepenge slik at kritikken av profesjonelle spillere minimeres og er mer konstruktivt innrettet.
Vi spår utfallet av Europas gjeveste League of Legends-liga:
Her er vår analyse og rangering av lagene i LCS EU Summer »
Ønsker du å sende inn en leserkommentar, et leserbrev eller gi tilsvar på denne artikkelen? Send i så fall en e-post til vår redaktør, Tor-Steinar Nastad Tangedal.