Jordan Mechners Prince of Persia tok verden med storm da det ble lansert i 1989. Dette plattformspillet benyttet seg av en teknikk som het "rotoscoping" for å levere noen av de mest realistiske animasjonene til da sett i et hjemmespill, og kom i tillegg med svært intelligent gameplay som krevde at du var like rask i hodet som du var med joysticken eller tastaturet.
Nå har Ubisoft kunngjort at de jobber med en ny versjon av spillet for Xbox Live Arcade (forhåpentligvis lanseres det også på andre plattformer etter hvert). Denne kommer med kraftig oppgradert 3D-grafikk, mens gameplayet i stor grad vil være det samme som i originalen. Ubisoft har imidlertid lagt til nye fiender, feller og utfordringer.
Som den heltemodige prinsen av Persia har du én time på deg til å redde prinsessen fra kongens onde rådgiver – som i ekte Tusen og én natt-stil har gitt henne valget mellom å gifte seg med ham eller dø. Du befinner deg i palassets fangehull, og den første utfordringen din blir å rømme derfra.