Kommentar

– Lei av å bli skuffet

Capcom

Dårlig spilloptimalisering er i ferd med å bli en vane. Eller er det allerede blitt det?

Jeg er bekymret for fremtidens spillindustri. Vi er knapt fire måneder ut i året, og selv om vi har hatt flere store spillanseringer så får vi stadig påminnelser om at det kan være lurt å vente noen måneder med å kjøpe spill. De er rett og slett ikke ferdige når de slippes.

Jeg liker ikke utviklingen jeg ser.

Gaming, som desidert er den største underholdningsindustrien i verden, er for mange av oss en form for eskapisme. Etter en lang dag på skolen, universitet, eller på jobb, finnes det ikke noe bedre enn å slenge seg i sofaen og game noen timer. Bekymringsfritt.

Jeg elsker nye ting. Ikke bare nye spillutgivelser, men også teknologien som lar vår hobby ta det neste steget fram. Dette er mer relevant enn noensinne, både med tanke på den eksplosive populariteten, men også usikkerheten rundt AI de siste årene.

Dessverre er nye spill ofte ikke verdt pengene. Gjentatt skuffelse har ført til at jeg bruker mer tid på eldre klassikere og indiespill som Outer Wilds - en opplevelse som er helt unik.

Kingdom Come Deliverance II
Warhorse Studios

For mange problemer

For å ta et relevant eksempel: Warhorse, som nylig slapp Kingdom Come Delieverance II til stor kritisk suksess og over en million solgte kopier på utgivelsesdagen, har gjort noe færre og færre utviklere klarer i dagens spillindustri: Å ikke skuffe spillere med et uferdig produkt fylt av tekniske problemer.

I kontrast har man Monster Hunter Wilds fra Capcom; et spill jeg personlig hadde store forventninger til. Jeg er langt fra en veteran av Monster Hunter-serien, men hadde mitt første med Monster Hunter Worlds i 2018.

Utgivelsen av Monster Hunter Worlds, som i stor grad reddet Capcom fra en ellers dyster fremtid, var en stor suksess for Capcom, og introduserte samtidig massevis av nye spillere til Monster Hunter-serien. «Hypen» og forventningene til Wilds har derfor vært overveldende. Dessverre har spillet blitt møtt med mange negative tilbakemeldinger fra spillere på PC grunnet dårlig «optimalisering». Et problem PC-gamere, meg inkludert, har blitt altfor vant til.

For PC-gamere er (eller var) det vanlig å kunne kjøre spill i minimum 60 fps (frames per second). I Monster Hunter Wilds er dette nesten umulig å nå uten bruk av AI drevet verktøy kalt «Frame Generation», som bidrar til at spill når enda høyere fps. Et verktøy Capcom har lagt til i spillets offisielle systemkrav for å kunne nå 60fps. Problemet er at mange PC-gamere rett og slett ikke har tilgang slike verktøy med mindre de punger ut for NVIDIAs overprisede grafikkort. Basert på hvor kraftig systemet ditt er, kan AI oppskalering og «Frame Generation»-teknologi også i stor grad redusere den visuelle kvaliteten på spillet, og i mange tilfeller er Monster Hunter Wilds derfor et visuelt dårligere spill enn forgjengeren (Worlds).

Det har riktignok ikke stoppet spillerne. Monster Hunter Wilds er et ekstremt populært spill på PC, og hadde nesten 1,4 millioner aktive spillere på Steam 1. Mars, bare få dager etter lansering.

Monster Hunter Wilds
Capcom

Ikke et engangstilfelle

Hadde dette vært et engangstilfelle så hadde jeg kanskje ikke brydd meg like mye, men for bare ett år siden var jeg i eksakt samme situasjon. Dragon’s Dogma, utviklet av Capcom, gjorde sitt store comeback 10 år etter forgjengeren. Forventningene var, igjen, store. Ikke minst fordi den originale kreatøren Hideaki Itsuno var tilbake.

Resultatet var mer eller mindre en remake av originalen, og et spill som led av en rekke tekniske problemer på PC. I likhet med Monster Hunter Wilds, gjorde dette at spillet ble møtt med store tilbakeslag fra spillere. Det var mildt sagt ikke mangel på problemer. Ustabil fps, krasjing, og hakkete gameplay («stuttering») var og er fortsatt bare noen av problemene.

Selv om Capcom har mye av skylden i denne teksten, er de dessverre ikke alene om dette i nyere tid. Andre såkalte «AAA-selskap» som EA (Star Wars: Jedi Survivor), Naughty Dog (The Last of Us Part 1), og CD Projekt Red (Cyberpunk 2077) har alle gitt ut spill på PC som ikke har fått nok tid i ovnen, og derfor blitt møtt med tilbakeslag fra spillere.

Dette er noe man kanskje bør forvente fra spill i «Early Access», men ikke tilsynelatende ferdige storspill til fullpris. Disse spillene koster gjerne 700 til 800 kroner nå til dags, for ikke å nevne de betydelige investeringene og årene det har tatt til å utvikle og lansere. Early Access-spill, som vanligvis blir bedre over tid, kan koste alt fra 50 til 400 kroner. Forventningene er derfor langt lavere.

Cyberpunk 2077
CD Projekt RED

PC-spillere tvinges til tålmodighet

En ting er i hvert fall sikkert. Jeg har lært leksen min, og håper andre gjør det samme. Det lureste man kan gjøre hvis PC er hovedplattformen din, er å være en tålmodig gamer.

Ha fornuftige forventninger, vent på anmeldelsene og gjerne noen måneder til, før du kjøper et nytt spill. Spill nå til dags går ofte på salg bare få måneder etter utgivelsen, og har i de fleste tilfeller fått betydelige oppdateringer som fikser mye av problemene.

Det finnes også utallige unike og kreative indie-spill utviklet av enkeltpersoner eller små utviklerlag som ikke krever at du har det beste systemet på markedet.

Selv om NVIDIA DLSS og AMD FSR er absolutt nyttige verktøy, burde det ikke være et minimumskrav å måtte bruke dem for å nå en stabil 60fps med en middels god PC. Det er verktøy som er valgfrie å bruke, om du har kraftig nok grafikkort, og burde fortsatt være valgfritt.

Dårlig spilloptimalisering på PC har dessverre blitt en trend. Å se fram til nye spillutgivelser som PC-gamer akkurat nå er nesten håpløst. Spill som jeg ellers hadde sett fram til er istedenfor møtt med tvilsomhet, og så lenge gamere fortsetter å kjøpe uferdige spill, vil ikke spillutviklere og utgivere ha en reell grunn til å utsette spillene sine og fikse mye av de tekniske problemene som rammer dem før de lanseres.

Har du lyst til å få en tekst publisert på Gamer.no? Send din tekst til fredrik@gamer.no, merket «Gjestekommentar».

Ledige stillinger
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (24)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Fleskelars
3 dager siden
Kjøp ALDRI spill på utgivelsesdato som er presset frem av aksjonærenes deadline . Når skal folk lære !! Det er pga deg og slike som deg at spillindustrien tillater seg å slippe uferdige spill - folk kjøper de alikevel .
Allostasis
3 dager siden

Dragons Dogma krever endel av maskinen, men utenfor byene som du jo vil bruke mesteparten av tiden er det jo lett å oppnå 60+ fps på RTX4070TI SUPER og bedre kort. Spillet var definitivt ikke en skuffelse, faktisk en av de beste ARPGene i nyere tid. Morsomt med folk som tror de har runna spillet uten å faktisk ha gjort det og dermed har ett dårligere inntrykk. 

PosteMonopolet
3 dager siden

De fleste spill jeg kjøper er flere år gamle og kraftig nedsatt i pris. Unntaket er Nintendo spill som sjeldent er på tilbud.

jrs
3 dager siden

Man bør vente minst 6 måneder etter release, før man kjøper et AAA spill. Kjøper man spillet tidligere, så blir man en "ufrivilig betatester".  

vidor
3 dager siden
29 minutes ago, PosteMonopolet said:

De fleste spill jeg kjøper er flere år gamle og kraftig nedsatt i pris. Unntaket er Nintendo spill som sjeldent er på tilbud.

Nevn *1* gang Nintendo har levert søppel ved release slik de andre store holder på.

Siste fra forsiden