Jo flere vi er sammen, jo gladere er vi?
Man skulle kanskje tro at utviklerne sa seg fornøyd med et såpass komplekst handlingssystem, men dagens MMORPG-spill har angivelig nok en vesentlig feil som kan forbedres. Nemlig hvordan spillere samarbeider. Utviklerne mener bestemt at ingen av dagens MMORPG-spill fungerer optimalt. Især trekker de fram hvordan spillere ofte må konkurrere om ressurser for å fullføre oppdrag, til tross for at egentlige er på samme side.
– En av de største feilene med dagens spill innenfor sjangeren er hvordan spillere samarbeider. Samarbeid blir sjeldent oppfordret jo mindre man faktisk må lage en såkalt gruppe. Resultatet er at man ofte føler seg "truet" av andre spillere. La oss eksempelvis ta et oppdrag hvor spillere skal drepe en boss. En spiller er heldig nok til å få det første slaget og dermed "loot"-en fra bossen, og ergo må eventuelt andre spillere på samme oppdraget vente inntil bossen dukker opp igjen. Slik bør, og skal det ikke være. Hele poenget med MMO-er er at man skal samles i store antall, ikke splittes fra hverandre.
Løsningen utviklerne foreslår er like elegant som den er enkel, deltar du, får du belønning. Ideen er at alle spillere som deltar på et oppdrag/en hendelse skal få belønning for det, hvem som slår det første slaget eller deler ut mest deng blir uvesentlig. Dette skaper dog andre potensielle problemer, især at det rett og slett kan bli for enkelt å gjøre oppdrag. Men også dette har utviklerne tenkt på.
– For å forsikre oss om at det alltid er nok å gjøre, vil det dynamiske handlingssystemet også skalere trusler i forhold til hvor mange spillere som deltar. Er man alene på et vanskelig oppdrag vil systemet sørge for at du får hjelp av datastyrte medhjelpere, samt at den fiendtlige motstanden reduseres i henhold til dine evner. Skulle andre spillere slå følge underveis vil systemet automatisk sørge for at motstanden blir sterkere.
– Ideen er at i stedet for å tenke "Søren, der kommer nok en fyr å dreper slemmingene jeg skal drepe", skal du heller tenke "Jippi, nå er vi flere".
Oppsummering
Det skorter ikke på ambisjonene hos Arenanet, såpass kan vi i hvert fall fastslå. Utviklerne har tydelig funnet flere elementer de mener kan forbedres i dagens spill innenfor sjangeren, og vi kan jo forsåvidt si oss enig i flere av punktene de trekker fram.
Litt sunn skepsis må vi dog anvende. Arenanet er langt fra de første som har lovet en revolusjon innenfor sjangeren, til tross er det enda et snart seks år gammelt spill som sitter på toppen av haugen. Når det er sagt har vi absolutt tro på at sjangeren er klar for et friskt pust, fremfor den skamløse kopieringen som har preget sjangeren de siste årene.
Guild Wars 2 virker absolutt svært spennende, vi venter spent på hva utviklerne kan fortelle i neste del. Det er nemlig ikke bare "MMO" biten i MMORPG som trenger en oppussing, "RPG"-biten er også svært skadelidende ifølge Arenanet.
Les også: Del to: – Det skal handle om deg
- Les også: Alan Wake fortsetter i juli
- Les også: Anmeldelse: Flåklypa Grand Prix
- Les også: Ble forsøkskaniner med Alan Wake