The Flame in the Flood beskrives som et «rogue-lite»-spill der du må legge ut på ei reise ned ei elv i en versjon av Amerika der sivilisasjonen har sluttet å eksistere.
Du må reise både til fots og ved hjelp av en hjemmesnekret flåte, og være på stadig jakt etter ressursene du trenger for å overleve i spillets farlige miljøer. Utfordringene inkluderer ville rovdyr og skumle sykdommer, og i tillegg presses du hele tiden fremover av et regnvær som truer med å oversvømme alt.
For å overleve må du bruke ekte overlevelsesteknikker, og du må blant annet passe på å holde deg varm og tørr. Flåten må også vedlikeholdes, og det finnes en rekke hjelpemidler du kan lage ved hjelp av tingene du finner.
Dataskapte miljøer
Elva og utfordringene du møter langs den skapes av datamaskinen, og vil være forskjellig hver gang du spiller. Som i tradisjonelle roguelike-spill har du kun ett liv, og når du dør må du pent starte på nytt. Men din trofaste hund vender tilbake gang etter gang, og det du har fått ham til å bære vil derfor være tilgjengelig når du starter på nytt.
Studioet bak spillet, The Molasses Flood, består av en gjeng veteraner fra Irrational Games, Harmonix og Bungie. Hoveddesigneren var kunstnerisk sjef for BioShock og BioShock Infinite.
Utviklerne søker nå finansiell støtte fra folket, gjennom en kampanje på Kickstarter. Om alt går etter planen skal The Flame in the Flood lanseres for Windows og MacOS i juli 2015.
I går skrev vi forresten om folkefinansieringskampanjen til en annen gruppe veteraner med erfaring fra Irrational Games. De jobber med The Black Glove, et førstepersons eventyr som foregår i et mystisk teater.