I 2012 beviste rollespillet Legend of Grimrock at det fortsatt var mulig å lage underholdende førstepersons rollespill i Dungeon Master-stil, og spillet ble en stor suksess for de finske utviklerne i Almost Human. Derfor tok det ikke lang tid før de annonserte at de jobbet med en oppfølger.
Slik blir Grimrock 2
Nå har vi fått mer informasjon om det kommende spillet. Handlingen vil foregå på ei øy ved navn Nex, og spillet vil la deg utforske mørke skoger, gufne sumper og selvfølgelig også massevis av grotter og ruiner. Som i originalspillet starter du med fire fanger som slippes løs på øya, men denne gangen er du ikke helt alene i omgivelsene.
I likhet med originalens enorme underjordiske fengselssystem er øya Nex full av feller og gåter som må løses, og det ser ut som du må få hjelp av andre fanger for å løse noen av dem.
Monstre er det selvsagt også flust med, og utviklerne sier de har omskrevet den kunstige intelligensen fra bunnen av, slik at noen monstre vil bruke gruppetaktikk og kjenne langt flere triks enn forgjengerens fiender. Andre vil heldigvis fortsatt være ganske dumme.
Spillet skal også ha fått et nytt system for figurutvikling, som utviklerne har snakket litt om tidligere. Dette skal også være knyttet opp mot gjenstandene i spillet – ofte vil alle figurene dine kunne bruke et magisk sverd, men kun de med spesialiserte egenskaper får utnytte sverdets ekte potensial.
Ellers loves vi et forenklet grensesnitt, en ny figurklasse, hundrevis av nye gjenstander, massevis av nye monstre og miljøer, en dag/natt-syklus og mye mer. Finnene vil fortsatt ikke ut med noen lanseringsdato, men har i det minste gitt oss en håndfull nye bilder.
Apropos tradisjonelle rollespill med rutebasert navigasjon; Ubisoft har nylig lansert fullversjonen av Might & Magic X. Hva er deres erfaringer?