Dota 2 eller League of Legends? Fansen er splittet når det gjelder hvilken av de to som er best, og peker på alt fra kompleksitet til miljø og ferdighetstak. At League of Legends er størst er det nok likevel ingen som kan si noe på. Og slik kommer det ifølge analytiker Edward Zhou og markedsundersøkelsesfirmaet EEDAR til å være i en god stund fremover. Dette skriver han om i et blogginnlegg på Gamasutra.
Zhou tror at League of Legends holder stand som det største MOBA-spillet i overskuelig fremtid, og at spillet innen utgangen av 2016 sitter på 66 prosent av markedet. Dota 2 tror han endert på 14 prosent, mens Blizzards Heroes of the Storm får syv prosent. Smite har han heller ikke noen tro på at kommer til å vokse – de tillegges kun 2,5 prosent av markedsandelen i perioden.
To grunner til hvorfor
Det er to særlige grunner til at sjangeren kommer til å holde på størrelsesforholdene også videre. Zhou peker på at både Dota 2 og League of Legends fokuserer mye på å holde på brukerne sine. Dette gjør de via spesielle hendelser i spillet, gjenstander som er begrensede, og også ved å tilby estetiske gjenstander, slik som skins og hatter.
Den andre grunnen er at MOBA-sjangeren preges av at spillene er vanskelig å mestre. Man må legge inn alt for mye tid til at det å bare hoppe over til noe annet er veldig tiltalende. Det tar for mye tid å bli skikkelig god, og det er lite fristende å skulle måtte opparbeide seg et nytt ferdighetsnivå i et nytt spill.
At de to er umulige å toppe er likevel ikke noe Zhou tror på. Men nye spill må ha noe nytt å by på, sier han, og peker på Smite og Heroes of the Storm som to spill som gjør sin egen greie. Og at Heroes of the Storm har Blizzard i ryggen vil nok også ha noe å si, med tanke på hvor mange som er investert i deres universer allerede.
Heroes of the Storm kommer faktisk ut nå til sommeren, allerede 2. juni. Det vil også følge i gratisfotsporene til alle de andre spillene i sjangeren.
Å måle størrelsesforholdene mellom de største er litt vrient, siden alle bruker litt forskjellige målestokker. League of Legends kan skryte av å ha hatt 67 millioner månedlige spillere og 27 millioner daglige ved sist måling i januar 2014. Dota 2 har jevnlig over 800 000 daglige spillere ifølge Steam. Nykommeren Smite sier de har over 4 millioner spillere totalt.
Heroes of the Storm får en siste betaomgang før spillet slippes »