League of Legends-miljøet samlet inn 1 million kroner til kreftforskning

Norske «ProxyFox» bidro med 15 000 kroner gjennom en 24-timers strøm for #PourJulia.

Riot

Julia ble rammet av kreft i 2006 kun åtte år gammel. Til tross for den pågående kampen ga hun ikke slipp på det som betydde mest for henne: Musikk, sport og League of Legends.

13. november 2015 var hun tilstede under det terrorammede teaterlokalet Bataclan i Paris. Hun kom fra angrepet med skader som krevde lengre et sykehusopphold med flere operasjoner. På denne tiden fant Julia ekstra styrke gjennom League of Legends-kringkasting.

Noen uker etter nyttår fikk Julia og hennes familie beskjed om at kreften var blitt uhåndterlig. Kroppen taklet ikke mer. Julia døde 16. januar, 18 år gammel.

Den kjente kringkasteren FoxDrop kjente til Julias historie. Han startet et innsamlingsprosjekt hvor tanken var å samle inn penger til kreftforskning. Han delte Julias historie på Facebook, og dette engasjerte mange sentrale medlemmer i League of Legends-miljøet. Resultatet ble #PourJulia, som betyr «For Julia».

Norske Amalie «ProxyFox» Reisvaag samlet inn 15 000 kroner gjennom sin 24-timers strøm.
Twitch

nettsiden til prosjektet finner du oversikt over de mest kjente kringkasterne som var med i kampanjen, inkludert navn som Gosu, Scarra, YamatoCannon, Brofresco og norske ProxyFox. Dette er bare noen av kjendisene som stilte seg bak #PourJulia-kampanjen.

Totalt samlet de inn omtrent 1,2 millioner kroner. Pengene har gått til Canadian Cancer Society, Cancer Research Institute og Cancer Research UK.

Norske Amalie Reisvaag, også kalt ProxyFox, samlet inn 15 000 kroner gjennom sin 24-timers strøm. Reisvaag er god venn med initiativtakeren selv.

– Jeg ble veldig rørt av historien han delte på Facebook. I etterkant spurte han meg om jeg ønsket å være med på kampanjen, som jeg selvfølgelig takket ja til, sier Reisvaag til Gamer.no.

Håper på årlig innsamling

Kampanjen kan uten tvil regnes som en suksess. Dette viser hvor stor innflytelse League of Legends-miljøet kan ha. Foxdrop mener det er håp for en årlig innsamling.

– En slik kampanje er like bra som de involverte selv. Dersom folk involverer seg, så vil jeg fortsette å gjøre dette. Det er alltid flott å se mennesker samarbeide for en bedre verden. Dette var overveldende, uttaler Foxdrop til ESNC.

FoxDrop forklarer videre at familien til Julia er overveldet over responsen som har vært. Det betyr mye for familien at vi gjør dette i Julias minne.

Jo Graylock, sjefsdesigner hos, har uttrykt sin støtte til prosjektet på Twitter.

Siste fra forsiden