Den belgiske spillutvikleren Larian er godt i gang med utviklingen av rollespillet Divinity: Original Sin. Til nå har utviklingen blitt finansiert av Larian selv, og en investor. Det samme gjelder strategihybriden Dragon Commander, hvor de har fått en annen investor med på laget.
Nå indikerer Larian-sjef Swen Vincke at selskapet kan finne på å søke til Kickstarter for å få større budsjett for spillet sitt. På bloggen sin forklarer han grunnen slik:
– Kort og godt fordi det vil gi oss muligheten til å putte mer inn i spillet, la oss slippe å ta noen snarveier på grunn av feil vi har gjort under utviklingen, og generelt gi oss en større sjanse til å lage det storslagne rollespillet vi vet vi kan lage med de rette ressursene. Det vil også la oss innlemme noen forslag vi har fått under utviklingen, både fra folk som har sett spillet og fra tilhengerne. I tillegg vil det hjelpe oss å gjøre redigeringsverktøyet bedre.
Da Vincke først nevnte ordet Kickstarter, i et intervju med et tysk nettsted, dukket det umiddelbart opp rykter om at studioet hadde gått tom for penger. Det er ikke tilfelle, sier Vincke. Larian er et lite studio som ofte har hatt knapt med ressurser, men den finansielle situasjonen skal være sikker.
Spør spillerne om råd
Vincke er imidlertid fortsatt usikker på om Kickstarter er veien å gå. En vellykket Kickstarter-kampanje krever mye innsats, og Vincke er heller ikke helt overbevist om at det er lurt å, i praksis, legge spillet ut for forhåndskjøp til sterkt redusert pris. Dette veies til en viss grad opp av at Kickstarter og Amazon, som tar seg av pengeoverføringene, ikke krever en like stor andel som tradisjonelle butikker og distribusjonsportaler.
– Personlig mener jeg at hvis det noensinne har vært et Larian-spill som fortjener et høyere budsjett, er det dette spillet. Jeg har veldig lyst til å se flerspiller, samarbeidsbaserte dialoger og turbasert kamp som en ny standard i gruppebaserte rollespill, og hvis dette spillet er en suksess vil det definitivt hjelpe den saken.
Alternativet blir å fullføre spillet med det allerede fastsatte budsjettet. Vincke tror forøvrig ikke at en vellykket Kickstarter-kampanje vil føre til lengre utviklingstid, siden de fleste av tingene selskapet vurderer å inkludere kan lages ved siden av den allerede planlagte utviklingen.
I fjor sendte vi Divinity-veteran Kristian Aasgaard til Belgia for å ta en titt på spillet, og han var fornøyd med det han fikk se. I konklusjonen skrev han følgende:
– Larian tar kanskje sjanser når de forandrer så mye på konseptet samtidig som de går tilbake til fugleperspektiv. Uansett er det veldig oppløftende å se utviklere som jobber med akkurat det de ønsker å formidle, ikke et kompromiss for å tekkes utgivere og markedskrefter. Divinity: Original Sin ser derfor ut til å få noe som mange store titler mangler; sjel. Hvis alt går etter planen får vi i løpet av 2013 levert et gammeldags rollespill i ny innpakning av et studio som gjentatte ganger har bevist at de mestrer sjangeren. Da må det være lov å glede seg, dette kan bli spennende.
Les også: Divinity 2: The Dragon Knight Saga
Les også: Sniktitt: Dragon Commander