Podkast

Retro Crew - Sesong 5, episode 3

– Lara Croft er en av spillhistoriens største ikon

Retro Crew drar tilbake til nittitallets Tomb Raider.

Det er lenge siden Lara begynte sitt første eventyr.
Eidos Interactive
Vis mer

Vi skal tilbake til midten av 90-tallet i ukens episode av Retro Crew, til den første PlayStation og til Sega Saturn der det første Tomb Raider-spillet fra Core Design fikk sin debut.

Tomb Raider kom først ut i 1996.

Som den aristokratiske unge arkeologen Lara Croft måtte spillerne utforske, hoppe, og skyte seg gjennom gigantiske tredimensjonale nivåer som hittil ikke hadde sidestykke i spillhistorien. Laras verden er også full av farer: pigger, haier, tigre, menn med våpen og til og med dinosaurer.

Det er kanskje naturlig å sammenligne Tomb Raider med Indiana Jones-filmene. Det finnes riktignok paraleller til både Indiana Jones og andre actionfilmer i Lara Croft sine eventyr, men designerne i Core klarte allikevel å gi Lara en identitet som ikke trenger defineres med utgangspunkt i noen andre. Hun er sin egen person, og er en av spillhistoriens største ikon.

Denne uken er det Ida Joynt, Stian Askeland og Jostein Hakestad som snakker om arkelogens opphav.

For å høre lydfilen direkte må du ha Adobe Flash installert og javascript aktivt. Du kan imidlertid laste ned og spille av filen i MP3-format herfra: Last ned lydfilene i stedet.

Gått glipp av tidligere episoder?

Retro Crew er et nettradioshow som dedikeres til gamle spill, konsoller og maskiner, laget av Rad Crew i samarbeid med Gamer.no. Du kan blant annet treffe gjengen på Facebook. Her er de tre forrige episodene:

Metal Gear Solid skapte den morderne snikesjangeren
Det er 19 år siden meitemarkene først slengte bananbomber på hverandre
Hva hadde spillhistorien vært uten Halo-serien?

Hver episode er tilgjengelig gjennom iTunes-strømmen og RSS-strømmen til Rad Crew, og du kan laste den ned som MP3-fil.

Ledige stillinger
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Reisende salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (6)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Jakoozie
11 år siden

Tomb Raider-spillene har etter min mening aldri vært bra. Klønete kontroller, forvirrende og obskure gåter og lite engasjerende historie. Rebooten av serien fra 2013 var derimot fantastisk, og jeg håper virkelig at Crystal Dynamics utelukkende fortsetter i denne retningen. Gleder meg til Rise of the Tomb Raider.

RadJostein
11 år siden

Tomb Raider-spillene har etter min mening aldri vært bra. Klønete kontroller, forvirrende og obskure gåter og lite engasjerende historie. Rebooten av serien fra 2013 var derimot fantastisk, og jeg håper virkelig at Crystal Dynamics utelukkende fortsetter i denne retningen. Gleder meg til Rise of the Tomb Raider.

 

Spillene var aldri perfekte, helt enig der, men betydningen de har hatt for spill generelt har vært enorm.

fnwilborn
11 år siden

Tror faktisk jeg aldri har spilt Tomb Raider. Leste masse om det, så et par kompiser spille, men skytespill har aldri vært min greie.:) Filmene var dog grei underholdning.;)

fnwilborn
11 år siden

Btw Jostein: Typisk alkis-oppførsel å uoppfordret nekte for at du har drukket. Tror noen bør ta et oppgjør med ting her ja! ;) Hvilket minner meg om at jeg må ta et til glass.*nods*

RadJostein
11 år siden

Btw Jostein: Typisk alkis-oppførsel å uoppfordret nekte for at du har drukket. Tror noen bør ta et oppgjør med ting her ja! ;) Hvilket minner meg om at jeg må ta et til glass.*nods*

 

uh oh! busted!

Siste fra forsiden