For to dager siden lanserte Nextgentel det som per nå er Norges største digitale distribusjonstjeneste for spill, via portalen Broadpark Games. Nextgentel er som kjent en av Norges store nettleverandører, og den nye butikken er en felles nordisk satsing som de samarbeider med sin eier Teliasonera om.
De fleste er allerede kjent med fenomenet digital distribusjon av spill, eller "digital spillbutikk" som Nextgentel kaller det. Det går altså ut på å kjøpe spill via en nettbutikk og laste det ned til egen PC umiddelbart istedenfor å vente på å få tilsendt en eske i posten. Fordelene er mange: Man slipper å dra i butikken, vente i kø, og risikere at noe er utsolgt. Man slipper også å holde styr på CD/DVD-er, og man slipper det evinnelige maset om å sette i spillets CD/DVD for å spille.
Mange tilbydere
En rekke utenlandske tilbydere har har lignende tjenester. Den mest kjente er utvilsomt Valves Steam, men også en rekke andre utfordrere som Gamersgate, Direct2Drive og Impulse har tatt en bit av kaken.
Felles for dem alle er konseptet med å laste ned spillene umiddelbart etter at du betaler. Men det er flere ulike måter å løse dette på. Noen av tjenestene har et eget klientprogram man må installere som er nødvendig å bruke for å kjøpe, laste ned, og spille spillene. Andre håndterer mesteparten via en nettside.
For å få klarhet i hva som venter kundene om de velger Nextgentels nye løsning har vi fått anledning til å prøve den ut. Vi har også fått svar på en del av våre spørsmål fra produktsjef i Broadpark Games, Lasse Johnson.
I motsetning til Steam og Impulse krever ikke Nextgentels løsning en egen klient. Etter man har registrert seg kan man bla seg gjennom spillkatalogen direkte i nettleseren, og gjøre et kjøp. Det fungerer helt smertefritt og enkelt. Etter at transaksjonen er gjennomført, laster man ned en liten programfil som sørger for nedlastingen. Nedlastingshastigheten er det ingenting å si på, selv om programmet ikke informerer oss om den. Det eneste vi får vite er hvor lang tid som gjenstår.
Når spillet er ferdig lastet ned, startes den samme installasjonsveiviseren som kjøres om spillet installeres fra DVD. Registreringsnøkkelen finner vi raskt gjennom profilsiden på Broadpark Games. Når spillet er lagt inn, popper det til slutt opp en bekreftelsesdialog som spør om installasjonen gikk smertefritt for seg, eller om man ønsker å starte den på nytt. Deretter slettes installasjonsfilene automatisk.
Kopibeskyttelse opp til utgivere
Et poeng som ofte kommer opp når man sammenligner distribusjonstjenester er hvilke rettigheter kundene får til spillene de kjøper. DRM-løsninger kan i ytterste konsekvens resultere i at man må være på nett for å spille, eller at man må begrense bruken til få PCer. Slike løsninger har vært å finne både på andre nettdistribusjonstjenester og i spill kjøpt i butikk. Disse teknologiene har fått mye kritikk, og det kan se ut som om bruken av de mest begrensende løsningene har dabbet litt av.
På spørsmål om hvor mange ganger man kan laste ned det kjøpte spillet er svaret at Nextgentel ikke setter noen begrensinger selv. De fleste spill kan installeres så mange ganger man ønsker, men til syvende og sist er det opp til utgiveren av hvert enkelt spill. Bruken av spillene er i utgangspunktet ikke direkte knyttet til en brukerkonto (som hos Steam). Det er det bare nedlasting av installasjonsfiler og uthenting av registreringsnøkler som er.
Foreløpig har Nextgentel sikret seg avtaler med 24 utgivere, inkludert Electronic Arts, Ubisoft og norske Funcom. Vi savner fortsatt en del titler, men dette spillbiblioteket er visstnok bare begynnelsen:
– På et eller annet tidspunkt måtte vi bestemme oss for å lansere tjenesten. Men vi jobber stadig med å forbedre utvalget, kan Johnson fortelle.
Noe av informasjonen og dialogene er rett etter lansering på svensk og engelsk, men dette er i følge Johnson også noe som skal utbedres. Fremover ønsker de å satse på både norskutviklede spill og utenlandske spill i norskspråklige utgaver.
I og med at butikken ikke har noen egen klient, må også oppdateringer installeres manuelt (med mindre spillet gjør det for deg). Johnson forklarer at de gjerne oppdaterer "master-utgaven" slik at nye kunder får et oppdatert spill fra starten, men at de som allerede har installert spillet selv må hente oppdateringer:
– Når kunden kjøper spill fra oss får de akkurat det samme produktet som i butikken. Oppdateringer som er laget for butikkutgavene vil også virke på våre spill, presiserer Johnson.
Prising til besvær
En uhøytidlig prissjekk av de aktuelle spillene World in Conflict: Complete Edition og Godfather II viser et noe høyere nivå enn de billigste tradisjonelle, norske nettbutikkene. Om vi derimot ser på andre titler, som Cryostasis, er Broadpark Games det billigste norske alternativet, med god margin. Det er derfor vanskelig å konkludere om prisnivået på nåværende tidspunkt, annet enn at det i hvert fall ikke er noen prisrevolusjon. Men det er liten tvil om at forbrukerne er prisbevisste, og at dette blir et viktig punkt.
Vi stiller et lite spørsmålstegn ved at det ikke nødvendigvis lønner seg å handle digitalt fremfor i butikk. Vi antar at det er betydelige summer som spares inn ved å velge denne distribusjonsformen, og da skulle det bare mangle at det også kommer forbrukerne til gode. I følge Nextgentels representant er dette delvis på grunn av motvilje hos utgiverne, som ikke senker sine innkjøpspriser. Han mener likevel at de vil bli tvunget til å senke prisene mot digital distribusjon i tiden som kommer.
Inntrykket vi sitter igjen med av Broadpark Games' spillbutikk er positivt, selv om det fortsatt gjenstår å se hvordan spillbiblioteket vil forbedres, hvordan prisene vil være over tid, og hvordan butikken videreutvikles. Løsningen minner mye om Gamersgate, noe som trolig vil blidgjøre dem som ikke ønsker unødvendige klienter som kjører i bakgrunnen. Men det gjør også at graden av manuell installasjon og vedlikehold blir noe større enn ved slike løsninger.
For kunder som ikke føler seg komfortabel med å handle med utenlandske selskaper, og som ønsker at kjøpet skal falle under den norske forbrukerkjøpsloven, er butikken kjærkommen. For andre er den også et verdig alternativ til å kjøpe spill i butikk, og vi ser fram til å se hvordan tjenesten utvikles over tid.