I en reportasje fra Bloomberg kommer det frem at Naughty Dog for tiden jobber med en nyversjon av The Last of Us til PlayStation 5. Det er usikkert hvor langt i løpet prosjektet har kommet, og prosessen skal ha hatt et par dramatiske år frem til nå.
Fra den ene til den andre
Avisen skriver at et team i San Diego kalt Visual Arts Service Group startet på arbeidet for noen år siden. The Last of Us-prosjektet til PlayStation 5 ble startet opp av studiogrunnlegger Michael Mumbauer som et forsøk på å få jobbe med noe eget – teamet hadde begynt å bli lei av å jobbe som støttestudio på andre PlayStation-prosjekter.
Faktisk skal Mumbauer og teamet ha jobbet med utviklingen uten mye støtte fra Sony. Prosjektet ble godkjent internt, men under prøvetid. I tillegg fikk de ikke ressurser til å ansette flere, og Sony skal aldri ha virket interessert i å bygge opp teamet videre.
I 2019 ble Hermen Hulst fra Horizon Zero Dawn-studioet Guerilla Games ny toppsjef i PlayStation Studios, og skal da ha ment at prosjektet virket for dyrt. Budsjettet var betydelig større enn andre lignede prosjekter, blant annet på grunn av at det ble utviklet i en ny grafikkmotor rettet mot PlayStation 5.
Etter hvert ble prosjektet flyttet over til Naughty Dog i stedet, noe som skal ha skjedd gradvis etter at «remake»-teamet hjalp til med å ferdigstille The Last of Us Part II. Nå har flere av de opprinnelige utviklerne sagt opp eller flyttet seg over til andre prosjekter. Mumbauer sluttet i Sony høsten 2020.
Sa nei til Days Gone 2
I artikkelen nevnes det også at Sony takket nei til en oppfølger av Days Gone 2 fra Bend Studios, og heller satt dem på å hjelpe Naughty Dog med et Uncharted-prosjekt. Flere av utviklerne skal ha vært misfornøyd med dette, og enkelte forlot selskapet.
I mars skal det derimot ha løsnet litt for Bend, og studioet jobber nå med et eget prosjekt.
Bloombergs artikkel fokuserer mye på hvordan internkulturen i Sony virker å være preget av et jag etter å skape flere store prestisjespill uten å ta betydelig risiko. Dette sammenfaller med en reportasje fra Video Games Chronicle om at PlayStations japanske internstudio, Japan Studio, har blitt nedskalert tidlig i 2021. Studioet har historisk sett vært involvert i noen av PlayStations mer eksperimentelle titler, selv om de ikke har gjort mye de siste 10 årene. I en uttalelse om reportasjen bekreftet Sony at Japan Studios fra 1. april i år skulle dreies mot å støtte opp om Asobi Team som laget Astro's Playroom.
LES OGSÅ: Sony burde skamme seg over hvordan de behandler eldre spill »
LES OGSÅ: Sony kjøper EVO »