Den største spillmessige forskjellen på konsoller og datamaskiner har tradisjonelt vært at mens det har vært mulig for alle og en hver å lage sine egne spill til datamaskiner, har mulighetene for utvikling av spill for konsoll vært svært begrenset. For å lage et PC-spill trenger man i praksis bare innsatsvilje, tid og et visst talent, men for å lage et konsollspill har man stort sett blitt nødt til å ha et stort studio og utviklingsbudsjett i ryggen.
Nå har Microsoft kunngjort XNA Game Studio Express, som vil kunne være med på å rive ned denne barrieren mellom konsollspill og PC-spill. Ved hjelp av gratisutgaven av dette verktøyet vil folk kunne lage "enkle" Windows-spill, og om man betaler en årlig avgift, vil man også kunne lage Xbox 360-versjoner av disse spillene og dele dem med andre.
Dermed vil det forhåpentligvis bli lettere for hobbyprogrammerere og små, uavhengige utviklere (som typiske garasjeforetak eller enmannsstudioer) å komme inn på konsollmarkedet. For vanlige gamere vil dette forhåpentligvis bety at vi får tilgang til en mengde fantasirike spill for Xbox 360, i tillegg til storspillene og XBLA-spillene vi allerede har.
En betautgave av XNA Express vil lanseres 30. august, gratis for eiere av Windows XP. Ferdigversjonen skal etter planen lanseres til jul. Senere vil en profesjonell utgave av XNA Game Studio lanseres, for store utviklere. Det fortelles ikke hvilke begrensninger Express-utgaven får, og det er dessuten et åpent spørsmål om Microsoft vil gjøre noe for å distribuere slike spill på Xbox 360.
En ting vi vet er at GarageGames har laget XNA-utgaver av både Torque Shader Engine og Torque Game Builder 2-D, to kraftige utviklingsverktøy for uavhengige utviklere. Det at disse verktøyene blir tilgjengelige for systemet tyder på at hobbyutviklere får muligheter til å lage temmelig avanserte spill (selv om de nok ikke blir like avanserte som storproduksjoner fra etablerte studioer).
Da Microsoft presenterte XNA Express, demonstrerte de det blant annet med en ny versjon av det mange regner som tidenes første dataspill, SpaceWar. Nettstedet FiringSquad forteller at spillet hadde fargerik 3D-grafikk, og muligheter for at spillerne kunne kjøpe nye våpen mellom rundene, omtrent slik som i Counter-Strike.
For de som ikke bryr seg med Xbox 360, men heller fokuserer på Windows, ser det ut til at XNA Express vil kunne tilby en utviklingsplattform som er både kraftig og lett å lære. Et av eksempelspillene var hjernetrimspillet Culture, som kun behøvde 3000 linjer med kode for å levere avansert 3D-grafikk og gameplay. Microsoft hevdet at et tilsvarende spill ville kunne kreve opp til ti ganger så mye kode med normale programmeringsrutiner.
FiringSquad har forøvrig lastet opp en mengde eksempelbilder som viser hva slags spill det er mulig å lage ved hjelp av XNA Express.