Utviklerne av rollespillet The Witcher 2 har gitt ut et skaperverktøy som lar brukerne designe sine egne eventyr fra bunnen av. Verktøyet er basert på de verktøyene utviklerne selv brukte for å skape spillet, men skal være tilpasset alle kreative spillere, og ikke bare de som kan programmere eller har mye erfaring med andre typer modifiseringsverktøy.
– For CD Projekt Red handler rollespill om å fortelle storslagne historier. Vi ønsker å gi spillerne makten til å kunne fortelle samme type ikke-lineære historier som har gjort The Witcher-serien så populær. Våre tilhengere har i årevis hjulpet oss å sørge for at spillene være har blitt så gode som mulig, og modifiseringsverktøyet RedKit er med på å omfavne vårt spillmiljø som en partner i spillutvikling, sier studiosjef Adam Badowski.
Rike muligheter
Verktøykassen inkluderer blant annet muligheten til å skape egne miljøer, og her inkluderes SpeedTree-systemet som sørger for realistisk vegetasjon. Det blir også mulig å lage realistiske dag/natt-sykluser kun med et par museklikk.
Systemet lar deg også implementere ikke-lineære historier og oppdrag, hvor spillerens valg kan påvirke handlingen videre og verden generelt. Det blir også mulig å lage detaljerte bifigurer og bestemme hvordan de skal forholde seg til spilleren.
For seriøse skapere er det mulig å importere eget innhold, som figurmodeller, lydeffekter, teksturer og så videre. De som kun vil eksperimentere litt kan benytte seg av alt innholdet fra The Witcher 2.
Skaperverktøyet er for øyeblikket i åpen beta. For å promotere systemet har den polske utvikleren startet et eget nettsted, hvor de blant annet vil premiere de beste modifikasjonene fra miljøet. Den første vinneren er alfaversjonen av en modifikasjon som heter Lykaon. Her må monsterjegeren Geralt og spellemannen Dandelion hjelpe trollkvinnen Triss Merigold i landsbyen Lykaon.
Les også: Anmeldelse: The Witcher 2: Assassins of Kings Enhanced Edition
Les også: Ingen plass til flerspiller i The Witcher 3