Fight The Dragon er et actionrollespill sett ovenfra, der spillerne kan slå seg sammen for å kjempe seg gjennom ulike miljøer fulle av fiender, feller og skatter. Men i motsetning til i vanlige spill i denne sjangeren, er miljøene og utfordringene du møter skapt av andre spillere.
Inkluderer skaperverktøy
Spillet inkluderer nemlig et redigeringsverktøy som lar deg lage dine egne eventyr. Du kan forme verdenen, plassere ut ulike fiender og gjenstander, og lage enkle systemer hvor for eksempel brytere kan åpne dører og så videre. Systemet skal være lett å lære og enkelt å bruke, og redigeringsverktøyet har støtte for håndkontrollere.
Hvert eventyr skal vare i cirka ti-femten minutter.
Ved å fullføre ulike spillerskapte eventyr tjener du billetter, som gir deg tilgang på en arena med en sint drage. Det å ta knekken på disse dragene ser ut til å være målet for spillet. Heldigvis helbredes ikke dragen mellom hver kamp, så selv om du ikke nødvendigvis klarer å drepe den på første forsøk har du likevel gjort neste forsøk lettere.
Spillet støtter både nettbasert og lokal flerspiller (via delt skjerm). Det er selvsagt også mulig å spille alene. Det er ikke klart når Fight The Dragon skal være ferdigutviklet, men de som forhåndsbestiller fra utviklerne får tilgang på en tidlig versjon. Spillet vil dessuten dukke opp på Steams «early access»-tjeneste den 27. mars.
Konseptet bak spillet minner litt om det vi har hørt om TrackMania-skapernes rollespill QuestMania, som ble annonsert så langt tilbake som i 2009. Siden har vi hørt lite om det, da utvikleren ser ut til å ha konsentrert seg om ShootMania og TrackMania 2.
Det første populære rollespillskaperverktøyet ble lansert i 1985. Vi skrev om det i en omfattende artikkel om historien til kreative spillutgivelser – en artikkel som vi kanskje bør påpeke at kom ut før Minecraft dukket opp.