Da den amerikanske spillutgiveren Midway gikk konkurs ble flesteparten av prosjektene deres skrinlagt. Mye av selskapet ble solgt til Warner, som fortsatte utviklingen av Mortal Kombat, men som ikke så ut til å ha særlig stor interesse om resten.
Et av ofrene var superheltspillet Hero, og tidligere i år dukket det opp videoer og informasjon om det døde prosjektet. Her ble en by rammet av enorme naturkatastrofer før de døde begynte å vandre gatelangs og plage de overlevende. Du spilte en person med unormale krefter, som måtte få orden på sakene. Et av spillets spesielle elementer var at du i stor grad skulle få designe figuren din og kreftene dine selv.
Da teamet som utviklet Hero mistet jobbene sine valgte de å starte en ny spillutvikler ved navn Phosphor Games. Gamasutra har snakket med studiosjef Chip Sireni om Phosphors planer videre.
I starten håpet de å kunne videreføre arbeidet på spillet, men dette viste seg ikke å fungere. Nå har de i stedet startet på utviklingen av et nytt spill, som heter Awakened.
Selv om utviklingen startet helt på nytt, har de tatt med seg den sentrale «skap din egen spillhelt»-ideen fra Hero. Spillerne skal få mulighet til å forandre egenskapene totalt, avhengig av hvilken spillestil de ønsker å bruke og hva de synes er heftig. Kreftene man får leke med inkluderer usynlighet, muligheten til å skyte elektriske projektiler og panserskinn.
Ellers skal spillet være et tredjepersons actionspill, og selv om det har visse åpne elementer mener utviklerne det har mer til felles med Gears of War enn Grand Theft Auto.
Utviklerne snakker også om å gjøre fiendene mer interessante og moralsk tvetydige, samtidig som de ønsker å skape en følelse av at spilleren er en del av en gruppe, og ikke en heltemodig enstøing.
Vi vet ikke hvilke plattformer Awakened kommer til, eller hvem som skal gi det ut.