Det var lenge stille fra australske Team Bondi og deres storprosjekt L.A. Noire. Spillet har vært under utvikling i syv år, og fløy godt under radaren i flesteparten av dem. Mange hadde nok dømt det nedenom og hjem da velkjente Rockstar begynte å promotere spillet tungt i fjor. Nå står det som en av 2011 mest etterlengtede utgivelser, mye takket være revolusjonerende teknologi, kreative mekanismer og lovnader om store mengder innhold.
Spillets produsent, Jeronimo Barrera, har slått av en prat med spillbloggen Kotaku og avslørt akkurat hvor stort dette er.
– L.A. Noire var alltid ment å være et massivt spill, både i forhold til størrelsen på verdenen og lengden på straffesakene. I tillegg til den rene og skjære mengden av MotionScan-data som trengs for å skildre ansiktet til over 400 skuespillere. Vi visste at vi trengte en hel Bluray-plate eller tre Xbox 360-plater for å fortelle den historien og lage det spillet vi ønsket, sier utvikleren til nettstedet.
Det er tre ganger så mye som andre massive Rockstar-spill, blant dem Grand Theft Auto IV og Red Dead Redemption, som kom på én DVD-plate. Nå er det selvsagt ulike årsaker til den praktiske størrelsen på forskjellige spill, men det er ingen tvil om at L.A. Noire er usedvanlig stort. Utviklerne har tidligere uttalt at historien anslås å vare mellom 25 og 30 timer. Overgangene skal være sømløse.
– Siden spillet er bygd rundt konseptet om å avansere gjennom individuelle saker i ulike kategorier så vil Xbox-spillere oppleve at det er problemfritt å bytte plate. Spillerne trenger faktisk kun å bytte to ganger, og da under naturlige pauser mellom oppdragene. Dette for å bevare spillets flyt, fortsetter veteranen som har jobbet for selskapet siden Grand Theft Auto 2.
Utviklerne endte opp med en rekke solide, stillestående oppdrag oppå den massive hovedhistorien, og de skal med tiden utgis som nedlastbart innhold.
L.A. Noire finner sted i 40-tallets Los Angeles, og lar deg innta rollen som krigsveteranen og kriminaletterforskeren Cole Phelps der han må løse et spekter av krimmysterier. Spillet utvikles av Team Bondi i samarbeid med Rockstar Games, og utgis 20. mai til PlayStation 3 og Xbox 360.
Lurer du på hvilke andre spill som er på vei? Ta en titt i Spillkalenderen!