Stolen beskrives som et ultrarealistisk tredjepersons actionspill med sterk fokus på et snikebasert gameplay. Hovedpersonen er en kvinnelig tyv som benytter seg av høyteknologiske hjelpemidler for å oppnå de målene hun setter seg. I tillegg er hun ei atletisk jente som mestrer kampsport, og som antakeligvis ikke ville ha særlig store problemer med å fullføre en hinderløype ment for superspionen Sam Fisher.
I løpet av spillets gang må hovedpersonen bryte seg inn i en rekke supersikre bygninger hvor hun må stjele svært verdifulle saker og ting. Naturligvis må hun benytte seg av skygger for å skjule seg for vakter og andre karakterer som ikke setter pris på innbruddstyver, og disse karakterene vil gjøre sitt ytterste for å sørge for at hun ikke oppnår målene sine. De forskjellige fiendene vil reagere ulikt på det som skjer, og alle vil ha sine egne personligheter.
Spillet skal dessuten komme med en sterk og voksen bakgrunnshistorie og en rekke interessante karakterer. Spillet kjører på en avansert grafikkmotor som blant annet takler dynamisk lys og skygge og svært realistiske karakterbevegelser. Stolen har vært under utvikling i over to år, og er ventet i salg i mars neste år. Hvilke formater spillet kommer til er ikke offentliggjort enda, men utviklernes nettsted inneholder logoer for GameCube, Xbox og PS2.