Hvis du har spilt dataspill en stund, har du utvilsomt hørt om Archer Maclean. Han har blant annet stått for 8-bitsklassikeren Dropzone, geniale IK+ (som fremdeles er et av tidenes beste kampspill) og den første troverdige biljardsimulatoren i 3D (Archer Maclean's Pool). Etter å ha vært opptatt med biljardspill i en årrekke, er han nå tilbake med et helt nytt spill; Archer Maclean's Mercury.
Hva er så Mercury? Husker du de artige labyrintspillene som alltid befant seg på barneavdelingen i offentlige biblioteker? Kort og godt var målet å navigere ei kule gjennom en labyrint ved å vende på selve labyrinten (og dermed få kula til å rulle dit du ville). Slik er Mercury også, men her spiller du ikke med noen kule, men en kvikksølv-blob ("mercury" er det engelske navnet på kvikksølv).
Labyrinter i seg selv er naturligvis ikke særlig interessante, så Mercury kommer med haugevis av brytere, plattformer, farer og hindringer som må passeres for at kvikksølvet ditt skal komme i mål. Disse elementene er alle plassert slik at de skal føre til så mye hodebry som mulig, og noen ganger blir du til og med nødt til å splitte kvikksølvet opp i flere blobber, som du må ha kontroll over samtidig.
Spillet er i full 3D, og utviklerne er svært stolte av hvordan de klarer å produsere en troverdig kvikksølv-blob som beveger seg på en realistisk måte gjennom omgivelsene. Spillet skal etter planen bli en av lanseringstitlene til PSP, men utviklerne lover at det også vil komme til andre plattformer etter hvert.