Feature

«Souls» for nybegynnere

Kvier du deg for «soulslike»-sjangeren?

Elden Ring og fire andre inngangsbilletter til en verden av fantastiske spilleventyr.

Montasje, Gamer.no

To år etter spillets monumentale lansering er Elden Ring i ferd med å bli aktuelt igjen takket være den nært forestående lanseringen av utvidelsen Shadow of the Erdtree.

Elden Ring er et av de mer tilgjengelige av sitt slag, med et dypt engasjerende univers, stor valgfrihet i hvordan man bygger opp figuren sin og et massivt kart som lar deg oppdage ting i omtrent den rekkefølgen du selv ønsker.

I opptakten til den kommende utvidelsen har vi dykket ned i mylderet av den merkelige «soulslike»-sjangeren. Her kryr det av storslagne og ikke minst svært utfordrende spill, men det er faktisk også en god del opplevelser det er lettere å sette seg inn i.

De fire neste spillene klarer alle å tilpasse seg nykommere på hver sin finurlige måte:

Bloodborne

Ved siden av Elden Ring, er Bloodborne det klart mest tilgjengelige av FromSoftwares egne spill. Her bygger utviklerne videre på mange av de sentrale elementene fra de første Dark Souls-spillene, inkludert snirklende nivådesign, en brutal «gameplay-loop» hvor prøving og feiling er helt essensielt, samt en rekke knalltøffe sjefsfiender som ikke lar seg be to ganger om å ta deg av dage.

Opplevelsen krydres av en solid dose gotisk skrekk, Lovecraft-aktige monstre og et svært stemningsfullt univers som også appellerer til nykommere. Man higer hele tiden etter å se alt det mystiske spillet har å by på, og dette er en stor grunn til at spillet har stadig innehar en kultstatus.

Bloodborne.
Sony Computer Entertainment

Spillets kampsystem gjorde også en rekke endringer fra de typiske «souls»-spillene: Ikke bare er det mer tilgivende, med skytevåpen, håndvåpen som kan transformere seg i kampens hete og en mer manøvrerbar hovedperson, men det har også det helt fantastiske «Rally»-systemet.

Sistnevnte belønner aggresjon i enhver kamp, ved å la spilleren tjene tilbake noe av helsen man har mistet. Når man slår fiender like etter å ha tatt skade selv, stjeler man helse fra dem og på denne måten kan man slippe unna med litt knappehamring – noe som ellers er utenkelig i denne sjangeren.

Bloodborne er tilgjengelig på PlayStation 4 og PlayStation 5.

Star Wars Jedi: Fallen Order

Det minst «souls»-aktige spillet på listen, men likefremt et spill som tydelig har latt seg inspirere av de tre første Dark Souls-spillene på et par nevneverdige måter.

De mest åpenbare likhetstrekkene er kampsystemet, som er både presist og tilfredsstillende på en og samme tid. På de tøffeste vanskelighetsgradene er spillet svært krevende, og når man dør, er man pent nødt til å traske tilbake til åstedet for å hanke inn viktige erfaringspoeng.

Star Wars Jedi: Fallen Order.
EA

Slåssingen har et enormt fokus på timing og blokking, og føles til tider som en lyssabelsvingende lillebror av Sekiro: Shadows Die Twice (som ble lansert bare et halvt år tidligere).

Det må nevnes at spillet kanskje har desto flere elementer fra den nesten like forvirrende «metroidvania»-sjangeren: I motsetning til «souls»-spillene, forteller Fallen Order en lettfattelig og øyeblikkelig forståelig fortelling, og man låser gradvis opp stadig nye måter å utforske universet på. Da er det ekstra beleilig at nivådesignet er akkurat passe snirklende, med tonnevis av sidespor å utforske mellom de store slagene.

Oppfølgeren, Star Wars Jedi: Survivor, er angivelig bedre på de fleste punkter, men her tror jeg likevel det lønner seg å begynne med den glimrende originalen.

Star Wars Jedi: Fallen Order er tilgjengelig på PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S og Windows.

Another Crab's Treasure

Det nyeste spillet på listen er nok også det aller mest tilgjengelige: Another Crab's Treasure er et fargerikt og lettspilt eventyr som egner seg for både små og store actionhelter.

I rollen som en krabbe som leter etter skallet sitt, må man utforske havets bunn og hamle opp med et ondskapsfullt syndikat med iltre sjødyr. Bak spillets søte og uskyldige ytre skjuler det seg en overraskende interessant fortelling som tar for seg både skattejakt og depresjon.

Another Crab's Treasure.
Aggro Crab

Kampsystemet er langt mer avansert enn man kanskje skulle tro: Spillet har riktignok ikke like mye dybde som ditt typiske «soulslike», men lar deg rulle unna, parere og kontre angrep med en sylskarp gaffel du finner tidlig i spillet.

Et unikt system lar deg i tillegg samle på og bruke alminnelige gjenstander som erstatning for skallet ditt, og disse gir hovedpersonen Kril en rekke nye egenskaper og måter å spille på.

Med godt over 60 unike skall å oppdage er det masse moro å hente, og kanskje særlig for de litt yngre spillerne.

Another Crab's Treasure er tilgjengelig på PlayStation 5, Xbox Series X/S, Windows og Nintendo Switch.

Lies of P

Enkelte spill forsøker ikke engang å legge skjul på sine inspirasjonskilder, og bare etter et par minutter er det lett å se hvor utviklerne til Lies of P har hentet ideer fra. Spillet har elementer fra både Dark Souls og Sekiro: Shadows Die Twice, men er kanskje aller tydeligst inspirert av tidligere nevnte Bloodborne.

I rollen som en moderne tolkning av den levende dukken Pinocchio, våkner man til i en gotisk verden fylt med ravende gale, kostymer fra middelalderen og sterkt filosofiske undertoner. Det er et fascinerende univers, med fargesterke figurer og dyptgående mysterier, tett opptil det samme nivået Bloodborne leverer på.

Lies of P.
Neowiz

På samme måte som inspirasjonskilden har også Lies of P en måte å tjene tilbake liv man mister i kamp: «Guard Regain» omgjør en brøkdel av all skade du blokkerer til «grå helse», og dette kan du altså få til tilbake hvis du denger løs på fiender.

Dette, sammen med enorm våpenvariasjon, fantastisk designede nivåer og et oppriktig engasjerende oppgraderingssystem, gjør Lies of P til et av de aller, aller beste «soulslike»-spillene – både for nykommere og hardbarkede veteraner.

Lies of P er tilgjengelig på PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, Windows og Mac.

Ledige stillinger
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende
Automasjon commission Engineers / Teknikere
Søknadsfrist:
Løpende
Servicerådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Produktingeniør
Søknadsfrist:
Løpende
IT Engineer – Cegal
Søknadsfrist:
31.03.2025
Bruktbilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Restaurantmedarbeidere
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (22%)
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne Data Engineers
Søknadsfrist:
Løpende
DevOps Engineer
Søknadsfrist:
Løpende
Bilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Nybilselger
Søknadsfrist:
Løpende
Head of Workshop
Søknadsfrist:
Løpende
Lead Mainframe Specialist – zHardware Systems (HMC/HCD)
Søknadsfrist:
Løpende
BPA assistent
Søknadsfrist:
Løpende
Systems Consultant – Virtualization
Søknadsfrist:
Løpende
Funksjonsassistent
Søknadsfrist:
Løpende
Bilmekaniker
Søknadsfrist:
Løpende
Selger (30-70%)
Søknadsfrist:
Løpende
Prosjektleder
Søknadsfrist:
Løpende
Selger i Face2face Creatives
Søknadsfrist:
Løpende
Produksjonsmedarbeider / Tekniker
Søknadsfrist:
Løpende
Erfarne utviklere
Søknadsfrist:
Løpende
Forsikringsrådgiver
Søknadsfrist:
Løpende
Tekniker på Livredningsutstyr
Søknadsfrist:
Løpende
Data Platform Developer
Søknadsfrist:
Løpende
Salgskonsulent
Søknadsfrist:
Løpende

Kommentarer (18)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Boing_80
10 måneder siden

Ikke nå lenger, men husker jeg prøvde første Dark Souls på pc og mistet raskt motivasjonen da det ble for vanskelig. Men med tiden har denne sjangeren blitt det spiller mest. Soulslike stiller krav til spilleren og den som viser utholdenhet belønnes med mye moro. 

For de som er interesserte, her en fin artikkel om Soulslike sjangeren forstått ut fra eksistensialistisk filosofi: https://thegemsbok.com/art-reviews-and-articles/dark-souls-from-software-existentialism-philosophy/

Jeg er nå blitt 44 år og spill i denne sjangeren vedlikeholder refleksene mine. Dessuten er jeg ikke lei utfordringer og bruker gjerne tid på å bli bedre.

Cutthroat Bill
10 måneder siden

Vet ikke om jeg er enig at Bloodborne er det mest tilgjengelige etter Elden Ring. Nå antar jeg at når du skriver <<tilgjengelig>>, at du mener hvor enkelt det er å plukke opp for nybegynnere, og ikke hvor enkelt det er å få tak i spillet og riktig platform.

Husker jeg elsket det da det kom ut, men jeg hadde mange gjennomspillinger av de tidligere spillene. Folk på vennelisten som hev seg på Bloodborne som sitt første From-spill opplevde enormt mye frustrasjon knyttet til healing, siden man kan gå tom, og dermed blir nødt til å farme Blood Vials.

Medlem-544648
10 måneder siden

Mitt første møte med "souls" var Dark souls 2. Jeg hakket meg gjennom det ved å drepe de fleste fiendene til de forsvant og fikk hjelp på bosser. Jeg blir aldri kjempegod i slike spill og grinder til jeg blir over-leveled som regel, men jeg liker å grinde XP. Nå er det den sjangeren jeg liker best. Men det er mye dårlige soulslike også der ute som jeg ikke gidder å røre. Lies Of P var meget bra, men jeg liker best ekte souls der man hele tiden er online og kan spille mot/med andre. Nå spiller jeg gjennom de orginale Dark souls og Bloodborne uten hjelp og tar de frem med jevne mellomrom. Blir aldri lei.
Star Wars Jedi: Fallen Order kaller jeg ikke souls-like. Ikke så lenge man kan velge vanskelighetsgrad og bare frese gjennom det uten problemer.

Eplebit
10 måneder siden
Cutthroat Bill skrev:

Vet ikke om jeg er enig at Bloodborne er det mest tilgjengelige etter Elden Ring. Nå antar jeg at når du skriver <<tilgjengelig>>, at du mener hvor enkelt det er å plukke opp for nybegynnere, og ikke hvor enkelt det er å få tak i spillet og riktig platform.

Husker jeg elsket det da det kom ut, men jeg hadde mange gjennomspillinger av de tidligere spillene. Folk på vennelisten som hev seg på Bloodborne som sitt første From-spill opplevde enormt mye frustrasjon knyttet til healing, siden man kan gå tom, og dermed blir nødt til å farme Blood Vials.

Enig, Bloodborne var et merkelig valg til denne lista. Det hjelper ikke at Father Gascoigne er første bossen, han er brutal. Første gangen jeg spilte Bloodborne ga jeg faktisk ganske tidlig opp i frustrasjon. Og på dette tidspunktet hadde jeg spilt gjennom Demon's Souls + Dark Souls 1 og 2 flere ganger. Jeg plukket det opp igjen på et senere tidspunkt og det ble et av favorittspillene mine, men tilgjengelig er det siste siste ordet jeg vil bruke om det.
Eplebit
10 måneder siden

Spilte nylig gjennom Steelrising og vil si det var et ganske tilgjengelig soulslike. Det er ikke det beste av dem, men jeg hadde det gøy med det, og kombinasjonen fransk revolusjon og clockworkroboter var kul. Så gikk jeg til Nioh 2. Det... Er ikke tilgjengelig...

Siste fra forsiden