SAN FRANCISCO (Gamer.no): Den PC-sentrerte spillutgiveren Paradox Interactive har hatt noen svært gode år bak seg, hvor storsuksessen Magicka nok har imponert mest. Vi var på besøk hos dem tidligere i år, for å ta en titt på deres kommende utgivelser, men det skulle ikke gå lang tid før den oversikten ble utdatert.
I dag annonserte svenskene at de utgir tre nye Windows-spill i løpet av året: The Showdown Effect, Red Frontier og Dungeonland. De hadde med seg samtlige av dem i bagasjen til San Francisco, hvor årets Game Developers Conference finner sted i skrivende stund, og vi har allerede rukket å prøve dem med egne hender. Trailerne kan du se nederst på denne siden.
Sauer som kastevåpen
The Showdown Effect er et sideskrollende skytespill i Soldat/Liero-stil, hvor man skal hoppe gjennom ruter og avfyre våpen som en ekte actionhelt. Med flerspiller i fokus skal opptil 12 figurer samtidig sprelle rundt i miljøer som hinter til både cyberpunkens Neo-Tokyo og middelalderen, og benytte fleksibel fysikk og akrobatikk for å ende opp som den beste skytteren. Utviklerne er Magicka-banden Arrowhead Game Studios.
Red Frontier er et sanntids strategispill som låner elementer fra førstepersons skytespill. Selve kjernen består av et «cowboy møter sci-fi»/Firefly-inspirert og lettfattelig opplegg hvor basebygging er satt til sides til fordel for smidige kamper med fokus på evnen til å hoppe inn og ut, og kunne ta del i kjappe slag med roboter. Her er det A Game of Dwarves-studioet Zeal Game Studios som skal ha æren for jobben.
Brasilianske Critical Studio debuterer for sin del med Dungeonland, et actionspill hvor man tar turen gjennom den sadistiske fornøyelsesparken til skurken The Dungeon Master. Også her er samarbeidet i fokus, der man velger mellom tre klasser og må krysse sverd for å knerte drapskaniner og andre krek. Også kan man bruke sauer som kastevåpen.
Alle utgis til PC i høst og vinter.
Vi kommer tilbake med dypere sniktitter på de tre spillene på et senere tidspunkt. I tillegg jobber vi med mye annet, variert stoff fra messen i San Francisco, hvor vi stiller med to mann til fredag.
Les også: Vårt reisebrev fra første dag på Game Developers Conference 2012