Sniktitt

Kvasirevolusjon i november

Sony kopierer halve Wii-konseptet og går inn i framtiden med en konsoll som har alt, men som mangler fokus.

Side 1
Side 2

Dyr boks

Det er imidlertid ingen tvil om at alle denne "Ja takk, begge deler"-tankegangen har fått innvirkning på prisen. PS3 blir den klart dyreste nestegenerasjonskonsollen når den kommer 17. november 2006. Sony kunne fortelle at prisen for den rimeligste utgaven ville bli 499 dollar i USA, og 499 euro i Europa, mens den dyreste ville koste hundre dollar/euro mer. Forskjellen på disse maskinene skal etter det vi erfarte kun være harddiskstørrelsen, men her kan det være lurt å vente på mer informasjon. Den rimeligste hadde en disk på 20 GB mens den dyreste hadde 60 GB med lagring, og sist vi sjekket kostet ikke en 60 GB-disk 100 dollar mer enn en 20 GB på PC-markedet i hvert fall.

Det er uansett interessant at Sony også her vandrer i Microsofts fotspor med en toversjonmodell, og uten at vi har økonomisk ryggdekning for å påstå noe om hvorvidt dette er klokt, er det utvilsomt en ny retning for Sony, som tidligere kun har solgt én utgave av samme maskin ved lansering.

Både god og dårlig grafikk

I tillegg til nyhetene om selve maskinvaren, brukte Sony også mye tid på å vise fram spill til den nye maskinen, og i motsetning til i fjor ble det gjort et stort poeng av at det meste her kjørte på reell PS3-maskinvare. Dette var heller ikke vanskelig å tro, da en del av demoene både hakket og viste skjønnhetsfeil i skjøtene. Likevel er PS3 åpenbart en imponerende stykke maskin. Få av spillene så mer avanserte ut enn det vi er vant til å forvente av profilerte Xbox 360-spill, og selv om noe av dette kanskje kan tilskrives den større oppløsingen de kjørte i (1920x1080) er det opplagt mindre wow-faktor igjen for Sony nå som Microsoft allerede har toget inn med nestegenerasjonsgrafikk for et halvt år siden. Samtidig er det ingen vei utenom det faktum at spesielt Metal Gear Solid 4 og Final Fantasy XIII virkelig gjør rent bord hva gjelder nydelighet.

Om noe ble tydelig av alle de ulike demonstrasjonene, var det kanskje at den kunstnerisk evnen og kvaliteten uansett er det viktigste. Metal Gear Solid 4 er et godt eksempel. Teknologien er mer eller mindre identisk med de fleste av de andre spillene vi fikk se, men det visuelle uttrykket var flere hestehoder foran, blant annet fordi effektene ble brukt med en viss moderasjon, men også fordi spillet åpenbart ønsket å formidle en virkelighet med en viss egenart.

Andre spill utløste derimot lite annet enn apati. Gran Turismo-seriens første utspill på PS3 ble demonstrert i form av Gran Turismo HD, men da det gikk opp for publikum at menyene var lekrere enn spillet selv, som var en oppgradert utgave av Gran Turismo 4, forsvant mange av de åpne munnene. GT-ledelsen presiserte at dette kun var første steg på Gran Turismos reise på PlayStation 3, men vi ble likevel sittende igjen med en lei bismak av melking. Det samme gjaldt Genji 2, et hakk-og-hugg uten nevneverdig evne til å utmerke seg verken grafisk eller stilmessig.

Fortsatt fokus på PS2 og PSP

Sony-showet var ellers svært velkoordinert, som man kanskje kunne forvente. Kaz Hirai, som er sjef for Sony Computer Entertainment America, og Phil Harrison, som sitter som øverste hode for førstepartsutviklerstudioene til Sony, vekslet om publikums oppmerksomhet, og var begge i storslag, rolige, profesjonelle og med avmålte doser hype ispedd mellom det ellers ganske edruelige tallmaterialet. I tillegg til PlayStation 3 ble det også snakket en del rundt PlayStation 2, som fortsatt har mange spennende titler foran seg, og PlayStation Portable, som er planlagt utvidet med enda flere tjenester i månedene framover. Blant disse nevnte Sony blant annet et kamera og en GPS-modul som kunne festes i toppen av PSP-en for økt funksjonalitet.

I tillegg ble det servert en del tall – antall solgte maskiner og denslags. Siden alle disse som vanlig baserte seg på hvor mange enheter Sony har "sendt fra seg", og ikke hvor mange som faktisk er solgt, er det vanskelig å sammenlikne disse med andre salgstall, men ta dem for hva de er verdt: I følge Sony har det nå blitt sendt av gårde omtrent atten millioner PSP-er til butikk, noe som uansett hvordan man vender på det betyr at PSP har gjort et respektabelt innhugg i håndholdtmarkedet, eller kanskje mer korrekt: Utvidet det en hel del. Tallene levnet dessuten liten tvil om at PlayStation 2 er den største konsollsuksessen vi har sett noensinne, men akkurat dét var vel knapt noen nyhet. Salgstallene for PS2-spill har også nådd utrolige en milliard kopier, noe som rett og slett er forbløffende.

En gledelig ny tjeneste som vi vet vil komme i USA, er en ny billigserie for PSP-spill, der spillene som har solgt spesielt godt og vært på markedet en stund får en ny ungdom til en rimeligere penge. Denne typen tiltak er velprøvd på alle de senere årenes stasjonære konsoller, og ble nylig også etablert på Game Boy Advance, og vi ser liten grunn til at ikke denne tjenesten vil dukke opp i Europa også, selv om Sony ikke sa noe om dette spesifikt.

Les også
Ventetiden er snart over

Avsluttende ord

Det var en lang og innholdsrik presentasjon Sony hadde å by på denne mandagsettermiddagen, og man går derfra både oppspilt og litt oppgitt på samme tid. På den ene siden er det flott at Sony ser behovet for å gå videre med kontrolleren sin, det er flott at de ønsker å skape merverdi til produktet via en storstilt onlinetjeneste, og det er utvilsomt betryggende at maskinen har så massiv støtte som den har. Samtidig er det ikke opplagt at den jevne forbruker er villig til å bruke fem-seks tusen kroner (som vi antar som sannsynlig innslagspunkt i Norge) på en spillkonsoll, og det skal bli spennende å se hvor lenge Sony kan vente denne gangen før de begynner å senke inngangsprisen.

Det er på sett og vis en konsoll som går baklengs inn i fremtiden, konservativt nyskapende og redd for å tråkke feil, men samtidig kan det godt vise seg at nettopp denne balanserte og ubeskjedent idéstjelende stilen kan fungere svært godt for Sony.

Men den største fordelen Sony synes å ha framfor sin mest direkte konkurrent, Microsoft, er likevel de sterke, og mange, spillseriene. Metal Gear Solid, Gran Turismo og Final Fantasy ble nevnt, men Sony viste også en rekke andre spilltitler med masseappell. SingStar så helt guddommelig rent og ryddig ut i 1080p-drakt, mens Tekken 6, Ridge Racer 7, Everybody's Golf, Virtua Tennis 3 og Virtua Fighter 5 alle er sterke kort. Dette handler ikke nødvendigvis om at Sony sine serier er så mye bedre enn Microsoft sine heller, men mer om at de er mer etablerte hos massene, noe som det er tungt og tidkrevende å endre på for Microsoft. Noen fordeler drar man av å ha dominert en bransje i elleve år.

Uansett hvor godt den nye PS3-kontrolleren vil fungere med ulike sjangre, og uansett hvor fristende sluttbrukeren vil finne alle de nye tjenestene, er det én ting som er helt sikkert: Konsollkrigen ble akkurat to hakk mer intens.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden