Overwatch 2 fikk helt klart en trang fødsel, og forholdet til forbrukerne ble ikke bedre da utviklerne i Blizzard kansellerte den mye omtalte kampanjemodusen – det som skulle være selve bærebjelken til oppfølgeren ble vraket, og igjen sto man med et spill som var til forveksling likt det første Overwatch.
Å påstå at det var mange blandede følelser knyttet til spillet, er derfor en underdrivelse av dimensjoner. Men for meg – og mange med meg – var det godt nok. Siden relanseringen for to og et halvt år siden har jeg lagt godt over 800 timer inn i spillet, og fram til nylig var det Overwatch 2 som var det naturlige samlingspunktet hver gang vennegjengen skulle møtes til internett-dyst.
Død over monopolet
Nå er ståa ganske annerledes, for det er en ny konge på lekeplassen. Han heter Marvel Rivals. Også dette er et hektisk lagbasert skytespill hvor fargerike helter ryker i tottene på hverandre.
Og enda verre (for Blizzard sin del) er det faktum at det er veldig gøy å spille. Langt ifra perfekt, med beint fram dårlig «matchmaking», kjedelige kart og tonnevis av elementer som later til å være direkte kopiert fra Overwatch – men det har likefremt tatt publikum med storm.

Spillet er lettspilt, lekent og farlig lekkert. Nye figurer ser ut til å komme på løpende bånd: Mister Fantastic og Invisible Woman dukket begge opp rundt nyttår, og om en snau uke slippes de resterende medlemmene av Fantastic Four.
Utviklerne er også forfriskende åpne med spillerbasen. Tidligere denne uken hadde for eksempel utviklerne i NetEase en gjennomgang av den neste fasen av endringer som er på vei til Marvel Rivals. Her var det særlig ett aspekt spillerne reagerte på: At man halvveis i sesongen skulle rykke nedover på rangsstigen i spillets konkurrasemodus.
En sjokkbølge av rasende tilbakemeldinger rammet utviklerne: «Uhørt!»; «Hvordan våger de?!»
Og før noen rakk å rope «ramaskrik», snudde NetEase i saken.
Hvor mye skal man tåle?
Noe sånt kunne Blizzard aldri funnet på å gjøre. I hvert fall ikke rundt lanseringen av Overwatch 2. Den gang sto de i klagestorm etter klagestorm etter klagestorm – og de tok imot mye pepper.
Overgangen til det nye spillet var langt fra smertefri, og spillerne som skrek høyest reagerte negativt på det aller meste, enten det var den nye «battle pass»-ordningen eller overgangen fra seks til fem spillere på hvert lag. Overwatch 2 var sjelløst, en hån mot de som hadde betalt for og viet flere år av livet sitt til originalspillet.

Selv i dag, lenge etter spillets utskjelte inntog på Steam, er det kun 22 prosent av brukeranmeldelsene på nettbutikken som er positive.
For et spill av Overwatch 2 sitt kaliber, er det en absurd statistikk. Selv når man vet at brukeranmeldelser hovedsakelig er edder og galle som må tas med en klype salt. Var det noen som sa «review bombing»?
Men Blizzard sto på sitt, og det virket lenge som om de hadde en klar tanke om at endringene de innførte ved lanseringen av oppfølgeren var til det beste. Kundene tok feil. I hvert fall var dette inntrykket man satt igjen med i ganske lang tid.
Fremtiden kommer bakfra
Så begynte utviklerne å flørte med nostalgien. Den alternative spillmodusen Overwatch Classic ble en stor snakkis i fjor høst. Det var bred konsensus om at det var gøy å reise tilbake i tid til 2016, med det originale brukergrensesnittet, de originale figurene og de absurde, kraftige kreftene man hadde tilgang på den gang.
Folk gikk mann av huse, spillet så en klar økning i tilbakevendende spillere og klagekoret hoiet om hvor utrolig mye bedre det var å være seks mot seks spillere igjen. Det selv om dette er en dårligere utgave av spillet.
Overwatch Classic var likevel bare starten, for det ser ikke ut til at Blizzard vil slutte å fri til nostalgikerne helt enda.
For nå som Marvel Rivals for lengst har begynt å puste dem i nakken – ja, sågar har forbigått dem med glans – er Blizzard simpelthen nødt til å gjøre noe.
Onsdag kveld fikk vi en smakebit på hva dette «noe» er:

«Perks» gjør sitt inntog allerede neste uke, og er et omfattende nytt system som lar spillere velge mellom ulike oppgraderinger etter hvert som kampene går sin gang. «Stadium» er en splitter ny rundebasert modus hvor man kan kjøpe egenskaper og veksle mellom første- og tredjeperson.
Dette er store, spennende endringer som burde være hovedfokuset. Men hva er det i stedet som tiltrekker mest oppmerksomhet og skaper overskrifter? Nostalgien.
Besynderlig bakstreversk
I Spotlight-sendingen ble det bekreftet at Overwatch Classic vil dukke opp i flere former i tiden framover, og utviklerne bedyrer at de skal se hvordan seks mot seks spillere kan komme til å funke innenfor Overwatch 2 sitt rammeverk. Og det til tross for at de bare sekunder tidligere i den samme videoen lister opp alle de godt funderte årsakene til hvorfor de fjernet en spiller på hvert lag.
Den mest besynderlige avgjørelsen, og det som har fått størst oppmerksomhet er likevel det faktum at lootbokser er på vei tilbake. Du vet, praksisen som er ulovlig i flere land og har blitt stemplet som gambling.
Foreløpig virker det ikke som om det vil være mulig å kjøpe disse med ekte penger, og Blizzard har lovet at det skal være lettere å forutse hva oddsen er for å få de ulike belønningene.

Dette er visstnok noe mange spillere har ønsket seg, uten at jeg helt kan forstå hvorfor. Er det bare for nostalgiens skyld? Muligheten til å stikke av med en kosmetisk godbit som du mest sannsynlig aldri kommer til å bruke likevel?
For meg virker det hele uansett ganske bakstreversk av Blizzard; som en enkel, populistisk løsning når utviklerne ikke lenger har fullstendig tro på at sine egne ideer er godt nok.
Kunden har faktisk ikke alltid rett, og er det noen spillutviklere ikke bør høre på, er det de som gaper høyest eller de som bruker den mest polariserende retorikken. Jeg sier ikke at det er nødvendigvis er feil eller feigt å høre på forbrukerne — all ære til NetEase for å være transparente — men alvorlig talt, dette er bare flaut.
Overwatch 2 ble kanskje aldri den store omveltningen mange hadde sett for seg, men jeg vil likevel argumentere for at nyversjonen gjorde akkurat det den skulle: Den revitaliserte et spill som var på vei inn i glemselen.
Nå ser det ut til at Blizzard forsøker seg på den samme bragden igjen, nå som Marvel Rivals lager store skjær i sjøen – jeg vet bare ikke om det å selge sjela si i form av lootbokser er riktig vei å gå.