Bloodborne PSX

Kroken på døra for nok et fanutviklet Bloodborne-prosjekt

Sony setter stopp for Bloodborne PSX.

Lilith Walther

Lilith Walther har fått mye oppmerksomhet for sine hyllester til FromSoftware-spillet Bloodborne. Mens fans har latt seg begeistre over Bloodborne Kart og Bloodborne PSX, har ikke Sony vært like imponert.

I fjor krevde rettighetshaveren at Walther måtte endre navn på Bloodborne Kart – som til slutt ble hetende Nightmare Kart. Nå går Sony enda lenger, og har gått rettens vei for å bli kvitt Bloodborne PSX.

Sistnevnte gjenskaper Bloodborne i stilen til den opprinnelige PlayStation-konsollen. Prosjektet ble lansert i 2022, men for noen dager siden meldte Walther at hun hadde fått beskjed om å fjerne alle lenker til nedlasting av spillet.

Via nedlastingsportalen itch.io påstår selskapet MarkScan, som representerer Sony i saken, at Walther driver med digital piratvirksomhet. Sony beskytter dermed sin merkevare, men akkurat hvorfor det har gått hardere til verks denne gangen – i stedet for å bare be Walther om å endre navnet, slik som med Bloodborne Kart – er uklart.

Dette er andre gang på kort tid hvor Sony slår ned på Bloodborne-relaterte fanprosjekter. Tidligere denne måneden fikk Lance McDonald beskjed om å stanse distribuering av sin 60fps-modifikasjon for det populære FromSoft-spillet.

Fans har tolket disse angrepene som at Sony lader opp til en slags Bloodborne-kunngjøring. Ti år etter spillets lansering er håpet at det kommer enten en oppfølger eller en oppussing, men gitt Sonys tilsynelatende likegyldighet til Bloodborne oppgjennom årene er det vanskelig å spå hva planene er.

LES OGSÅ: Insomniac ville lage Resistance 4 – Sony sa nei »

Kommentarer (10)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Sersjant SEGA
2 måneder siden
det er fan games ikke piratvirksomhet for noe legal bullshit
Zhylo
2 måneder siden
Sersjant SEGA skrev (3 timer siden):

det er fan games ikke piratvirksomhet for noe legal bullshit

Det er dessverre slikt bedrifter må operere for å ivareta merkevare. Det må beskyttes med klør og tenner. Om noen finner på å lage sin egen utgave, hvorfor skal man i det hele tatt spille originalen?

/s

Men fra spøk til alvor, nå har jo SEGA vært en av de ALLER verste med å sende ut DMCA takedowns til folk som bare laster opp GAMEPLAY av et sega-spill på youtube. Var en periode i 2012-13 der de nærmest eliminerte alt av opptak av spill som f.eks Shining Force på youtube.

Gringorilla
2 måneder siden
Zhylo skrev (5 timer siden):
Sersjant SEGA skrev (9 timer siden):

det er fan games ikke piratvirksomhet for noe legal bullshit

Det er dessverre slikt bedrifter må operere for å ivareta merkevare.

Mulig du mente det som en vits, men dette er faktisk tilfelle. Om noe truer merkevaren og Sony IKKE beskytter den, så kan de faktisk miste rettighetene. Husker ikke den nøyaktige lovteksten, men det er noe greier i Amerikansk merkevarelov som påbyr det. 

Fatninja
2 måneder siden

Alt man kjøper på f.eks steam er ikke din eiendom.  Jeg tar steam som eksempel da det er den platformen med best renomme.  Vi lever på steams nåde og de kan når som helst gjøre alle spillene og programmene du har der utilgjengelige.

Boing_80
2 måneder siden

Jeg skjønner ikke hvorfor Sony ikke er mer på spillernes side. Hadde det vært meg så hadde jeg benyttet anledningen til å holde et gaming show der dette fanutviklede spillet ble promotert for åpen scene. Det kunne ha skapt mer interesse for Sony og gitt mye god PR. Eller invitert vedkommende og lagd en live video på YouTube der de diskuterte prosjektet. Det er så mange måter Sony kunne løst dette her på.

Siste fra forsiden