Siden lanseringen av Google Stadia tidligere denne måneden, har mange klaget på skrantende ytelse. Google hadde på forhånd lovet 4K-oppløsning og 60 bilder i sekundet for samtlige Stadia-spill, men det ser imidlertid ikke ut til å være tilfellet.
Bungie har blant annet bekreftet overfor The Verge at Destiny 2, som skal støtte 4K på Stadia, kun kjører en oppskalert variant av 1080p-oppløsning. I stedet for å levere like god ytelse som på en høykvalitets-PC, klarer Destiny 2 kun å nå middels grafikkinnstillinger på Stadia.
– Opp til utviklerne
Beskyldningene om løftebrudd har haglet, og denne uken så Google seg nødt til å svare på tiltale. Ifølge selskapet er det riktignok ikke Stadia selv som er problemet, og i stedet hevder Google at ansvaret faller på spillutviklerne.
– Vi gir utviklerne frihet rundt hvordan de ønsker å oppnå den beste bildekvaliteten og bildefrekvensen på Stadia, og vi er imponert med det de har oppnådd for dag én. Vi forventer at mange utviklere kan, og i de fleste tilfeller vil, fortsette å forbedre spillene sine på Stadia, meldte Google i en uttalelse til Eurogamer.
Hvorvidt utviklerne nå klarer å fikse og trikse for å forbedre ytelsen gjenstår å se. Uansett vil nok dette telle som en smell for Google ettersom det var nettopp Stadia-produsenten som tilsynelatende ikke har levert det som ble lovet.
Vi oppdaget ingen tekniske problemer da vi fikk teste Stadia.
Førsteinntrykket var likevel blandet »