Utvikleren av Gone Home, Fullbright, har nylig annonsert at eventyrspillet finner veien til PlayStation 4 og Xbox One 12. januar, 2016.
For ett år siden kunngjorde Fullbright og Midnight City at de hadde utarbeidet detaljene om konsollutgivelsen av Gone Home. Siden var det stille rundt prosjektet. I mars brøt Fullbright stillheten og bekreftet at indieutgiver Midnight City hadde gjennomgått økonomiske problemer i flere år. De uheldige omstendighetene endte samarbeidet mellom selskapene, og konsekvent planene om en eventuell konsollutgivelse.
Nyere grafikkmotor
I en trailer publisert på PlayStations offisielle YouTube-kanal forteller Steve Gaynor, spilldesigner i Fullbright, litt om den «perfekte PC-konversjonen av spillet» og et par oppdateringer.
I den korte videoen poengterer Gone Home-utvikleren at selv om spillet for det meste er identisk med originalversjonen, vil det bruke Unity 5-grafikkmotoren fremfor Unity 4, som var brukt i PC-versjonen.
Tilleggsvis vil konsollspillet inkludere en 90 minutter lang «behind the scenes»-utviklerkommentar som du alternativt kan spille i bakgrunnen.
Gone Home ble først utgitt på Steam og andre digitale fronter i 2013 og forteller en interaktiv historie om en ung kvinne som prøver å finne ut hvor søsteren og foreldrene hennes er ved å lete rundt i familiehuset etter potensielle ledetråder. Historien ledsages av en fortellerstemme ettersom du samler bevis og avdekker gjemte hemmeligheter.
Det neste spillet
Fullbright jobber for så vidt også med et urelatert oppfølgingsprosjekt til Gone Home, kalt Tacoma. Spillet skal komme til Windows og Xbox One en gang i 2016.
I likhet med Gone Home går Tacoma ut på utforskning, men under svært forskjellige omstendigheter. Spillet har en futuristisk setting som tar plass på en romstasjon 200 000 mil fra jorden, og i kjent Gone Home-stil er det din oppgave å prøve å finne ut av hva som har skjedd med det forsvunne mannskapet.