Mange av oss har lett for å leve oss inn i spill, med den påfølgende effekten at de også kan prege sinnet vårt selv når vi ikke spiller direkte. Man snakker for eksempel om den såkalte Tetris-effekten.
Disse tendensene er nok likevel å foretrekke over de mange ubehagelige minnene og opplevelsene som hjemsøker en solid bestanddel av yrkessoldater som har sett strid. Nå kan det se ut til at de sistenevnte får uventet hjelp fra førstnevnte.
Ifølge bladet New Scientist (via Eurogamer) kan det se ut til at TV-spill kan hjelpe traumatiserte soldater med å ta kontroll over ubehagelige drømmer og mareritt.
Kilden er Jayne Gackenbach ved Grant MacEwan-universitetet i Edmonton. Hun har foretatt en nettundersøkelse av 98 soldater med erfaring fra krig. Resultatene hennes viser at de som spilte krigsspill og andre intensive spill med høy grad av innlevelse, slik som World of WarCraft og Red Dead Redemption, i større grad maktet å ta kontroll over marerittene sine.
Soldatene ble delt inn i to kategorier: de som ofte spilte store, omfattende titler og de som sjeldent spilte og gjerne leflet med enklere titler når de først gjorde det. Forskernes resultater viste at de som tilhørte den førstnevnte gruppen hadde lettere for å kjempe tilbake og avvæpne trusselen i drømmene sine. Gackenbach og medarbeiderne hennes spekulerer i at dette skyldes at å spille intensive spill fungerer som en slags trusselsimulator.
– De tar med seg spillkonsoller ut i felten og spiller hele tiden. Det kan se ut til at det er en god grunn til å la de gjøre det.