Skytespillet PlanetSide er ikke som andre skytespill, da det er en sammenfletting av massive online-rollespill slik som EverQuest og Anarchy Online, og typiske skytespill slik som Quake-spillene. Resultatet er det utviklerne kaller MMOFPS - eller "Massive Multi-Player Online First-Person Shooter".
Om ikke Auraxis, verdenen i PlanetSide var stor nok fra før av, vil ekspansjonen legge til hele områder under overflaten på planeten. I denne undergrunnen vil spillerne finne teknologi som stammer fra den utdødde rasen som en gang bebodde Auraxis. Ved å utforske de nye områdene, og bruke energikilder og andre godsaker som finnes her, vil spillerne få tilleggsbonuser i kampen på overflaten. Spillerne vil blant annet kunne låse opp ny teknologi slik som våpen og kjøretøy. Områdene under bakken vil være inspirert av klimaet på overflaten, noe som er forskjellig fra kontinent til kontinent.
Andre endringer PlanetSide-spillere kan se frem til vil etter alt å dømme forbedre spiller drastisk. Disse endringene skal spillerne kunne dra nytte av gratis, via spillets automatiske oppdateringsfunksjon. Det er blant annet planer om å endre systemet for erfaringspoeng, forandre måten baser fungerer på, blåse nytt liv i fysikk-motoren, gjøre det mulig å ha 30 soldater i hver gruppe, og la "outfits" (PlanetSides svar på klaner eller "guilds") eie egne baser. Sony har også luftet planene om å innføre spesielle oppdrag i spillet, som burde bli et fint avbrekk fra de ellers stadig pågående kampene.
Ekspansjonens nøkkelfunksjoner:
- Seks nye undergrunnssoner
- Ny teknologi innenfor våpen og kjøretøy, som kan brukes av alle tre sidene
- Urbane kampsituasjoner i undergrunnsbyer
- Bygninger som stammer fra den utdødde rasen, som spillerne kan utforske og overta
- Nye undergrunnsmiljøer som strekker seg fra vulkaner til is-huler
- Gammel teknologi som kan tas i bruk i kampene på overflaten