Activision-sjef Bobby Kotick er kjent for å være brei i kjeften, og kommer ofte med uttalelser som provoserer spillere. Tidligere har han blant annet konstatert at Activisions Spider-Man-spill er elendige og at det har vært et mål å ta all moroa ut av spillutvikling.
Hvor mye av dette som er sagt for å skape blest om selskapet kan diskuteres, men Koticks seneste uttalelse er et tydelig forsøk på å dempe kontroversen fra tidligere uttalelser. Kotick talte nylig på DICE-arrangementet i Statene, og ifølge Gamespot benyttet han blant annet anledningen til å kommentere en tidligere uttalelse:
– Når jeg sa «jeg vil ta all moroa ut av spillutvikling» snakket jeg til investorer. Det jeg mente var at utviklerne våre ikke er en gjeng med uorganiserte cowboyer.
Han fortsetter:
– Jeg prøvde å si at ved å benytte faste prosesser beholder vi moroa ved å utvikle spill. Alle gode utviklerlag vet hvor viktig det er med prosesser og selvdisiplin, og de kan implementere våre prosesser på en måte som gjør utviklingen moro.
Kotick er bevisst på det negative bildet mange spillere har av ham og Activision, og sier han selv alltid har sett på seg selv som en X-Wing-pilot for opprørerne, for så å oppdage at han egentlig er ombord på Dødsstjernen.
Han fortalte også om svært uheldige avgjørelser som ble tatt fordi ledelsen i Activision hadde distansert seg for mye fra utviklerne. Kotick skal blant annet ha avslått å sjekke ett hemmelig Will Wright-prosjekt, som endte opp som superpopulære The Sims, og valgte å ikke kjøpe Maxis når sjansen bød seg.
Før fusjonen med Blizzard skal Kotick ha avslått to tilbud om å kjøpe selskapet for henholdsvis sju og 700 millioner dollar. Da Kotick først så World of Warcraft kunne han nemlig ikke se for seg at noen ville gidde å abonnere på det.