Spill basert på krig har alltid vært populære saker, og spesielt spill fra andre verdenskrig har gjort det svært bra. Krigen i Irak er imidlertid fortsatt for frisk i minnet blant folk til at spillversjoner av den aksepteres.
Det viser en rekke ildsinte kommentarer fra militære og pårørende etter annonseringen av spillet Six Days in Fallujah. Tanken på et spill som trivialiserer det soldatene gjorde, og som lar hvem som helst gjenoppleve slaget med glede i ettertid, var for blant annet Reg Keys, far til en avdød militær politimann, uakseptabel. Dette til tross for at utviklerne hevder at det var soldater, som selv hadde deltatt i slaget, som tok initiativet til spillet. Den dårlige PR-en ble etter hvert for mye for Konami. Det meldes nå om at prosjektet er lagt på is for Konamis del, og spillet står uten utgiver.
Six Days in Fallujah har vært under utvikling hos Atomic Games, og tredjepersonsskytespillet var på vei til PC, Xbox 360 og PS3. Spillet skildrer slaget ved Fallujah, som faktisk er det andre slaget om den irakiske byen. Kampen om byen er en av de blodigste trefningene fra Irak-krigen; opp til 6000 irakiske sivile omkom, og begge sider led forholdsvis store tap.
Det virker som folk ikke er helt klare for et spill fra den forholdsvis ferske krigen, til tross for at bøker og filmer har hatt den som tema allerede. Det er likevel nok bare et spørsmål om tid før også krigen mot Saddams regime spillmatiseres.
(Kilde: Eurogamer)