Mange vil nok kalle John Carmack en av bransjens mest innflytelsesrike utviklere. Den svært kyndige programmereren har vært det tekniske alibiet til id Software i over 20 år, og hjernen bak banebrytende teknologi i spillserier som Wolfenstein, Doom og Quake. I disse dager jobber han med Rage, som ser ut til å bli nok en visuelt imponerende utgivelse fra de Texas-baserte veteranene.
Les også: Vi har prøvd Rage!
Han slo nylig av en prat med IndustryGamers, og fikk anledning til å dele sitt synspunkt på trender og utviklernes rolle og ansvar. På dette punktet ser det ut til at han er i utakt med indieyndlingene fra senere tid.
– Jeg er rimelig lei av folk som inntar auteurens perspektiv. Det er som om vi ikke er kreative, men vi gir folk verdi, det er jobben vår! Jobben vår er ikke å gi folk noe ikke har sett før, det er å tilby dem noe de elsker så mye at de er villige til å betale for det. Du ser indieutviklere med en ordentlig blærete innstilling til dette. Det er som om det ikke kan være godt om det er populært. Og det stemmer ikke, forteller han nettstedets journalist.
Man velger selv
Carmack og id jobber som nevnt med Rage, som er skytespillekspertenes første nye konsept siden Quake. Dette er et postapokalyptisk skytespill med krevende grafikk, omfattende landskap og en finurlig blanding av skyting, bilkjøring og rollespillelementer. Det markerer på mange måter en helt ny retning for de forholdsvis konservative utviklerne.
– Jeg er faktisk glad for at Rage er litt annerledes når det kommer til stemning. Det er ikke bare: «her er lagkompisene dine!». Men dét er fortsatt en oppskrift som folk liker, og det er en tabbe å ikke ta høyde for det. Så lenge folk kjøper det, så nyter de det. Om de handler det neste Call of Duty så er det fordi de elsket det forrige og klør etter mer, mener Carmack.
Det gjenstår å fortsatt å se hvor godt multiplattformutgivelsen Rage selger. Det utgis til Windows, PlayStation 3, Xbox 360 og OS X den 7. oktober.