Konsoll 2024

Konferansen alle vil tilbake til

I 12 år har Konsoll vært et møtepunkt for spillindustrien i inn- og utland.

Konferanseleder Sylvia Duerr har grunn til å være stolt av årets program.
Andreas Gjøsæther Jensen, Gamer.no

På allehelgensaften trosser både bransjeveteraner og studenter ekstremværet for å samles i Grieghallen til spillutviklerkonferanse. Der deler de av sine erfaringer og sin kompetanse, de blir inspirert og møter gamle venner igjen. Gamer.no er på plass for å lodde stemningen under årets Konsoll.

– Det er ikke bare kos, det er godt innhold

På konferansens første dag er det meldt 180 millimeter regn, og det er rødt farevarsel langs store deler av kysten. Bak vegger av stål, sement og pleksiglass i Grieghallen foregår arrangementet som vanlig. Hele situasjonen kan minne om en Edgar Allan Poe-fortelling, og det er jo sesongen for det. Konsoll har vært en årlig begivenhet i Bergen siden 2012. Den gangen var det Spillmakerlauget som var arrangør, og i foajeen står det to ildsjeler som husker det godt.

Baste Buanes (til venstre) og Jan Christian Heigl (til høyre) kommer tilbake til Konsoll år etter år.
Andreas Gjøsæther Jensen, Gamer.no

– Det første skikkelige møtet mitt med spillindustrien var da en kompis dro meg med på den første Konsoll-konferansen, forteller Baste Buanes.

Han har vært programmerer hos Rain Games i et tiår nå, siden rett etter de lanserte Teslagrad. Med seg har han Jan Christian Heigl, som jobber som tester for Ubisoft. Han var dessuten styreleder i Spillmakerlauget i flere år.

– Når jeg reiser tilbake til Bergen for å gå på Konsoll, møter jeg ikke bare Bergens-vennene mine, men venner fra hele Norge, gjennom mange år. Mange av de vennskapene har blitt bygget her, legger Heigl til.

Alle har sin egen Konsoll-historie å dele, men det er fortsatt helt påfallende hvilke kvaliteter ved konferansen både arrangører, publikum og gjesteforelesere løfter frem. Buanes oppsummerer:

– Det at Konsoll klarer å være lite, intimt og koselig, samtidig som at det er god kvalitet på foredragene, gjør at folk har lyst til å komme tilbake. Det er ikke bare kos, det er godt innhold.

Jan og Baste kommer igjen år etter år, og de er ikke de eneste. Men hver gang må likevel være den første for noen.

Et møtepunkt for bransjen

– Overraskende nok er dette min første gang på Konsoll. Jeg var på Konsoll Connect én gang, og får det bare så vidt med meg i år fordi jeg må reise tilbake til Oslo. Fikk i det minste snakket da, smiler årets første foredragsholder, Are Sundnes.

Under årets første foredrag forteller Are Sundnes oss om Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen fra idé til produkt.
Andreas Gjøsæther Jensen, Gamer.no

Sundnes er administrerende direktør og en av grunnleggerne bak Hyper Games. Det Oslo-baserte studioet har nylig hatt stor internasjonal suksess i vår med Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen.

– Konsoll har jo vært et viktig møtepunkt for både bransjen og andre som er interesserte. Mange av arrangementene er veldig utviklerorienterte, så det er kult at de åpner opp for andre også som ikke lager spill. Det er en fin bredde av ting her, sier Sundnes.

Og bredde syns virkelig å ha vært et primærfokus under årets konferanse. Konsoll 2024 byr på foredrag og workshoper om alt fra å søke midler til spillutvikling og tips for å bryte inn i bransjen, til narrativt design og hensyn man bør ta når man representerer kulturer fra virkeligheten. Sylvia Duerr tok over ansvaret etter Linn Søvik som grunnla konferansen, og er fortsatt konferanseleder i dag. Når den første dagen runder av, deler hun sine tanker om den norske spillindustrien.

– Det er mye kjærlighet for å lage spill her

Duerr organiserte Konsoll på frivillig basis i flere år, og bodde faktisk i Japan store deler av den tiden. Da hun flyttet tilbake til Norge hadde Spillmakerlauget etablert Noneda, Norsk nettverk for dataspillbedrifter, og en stilling for å organisere bransjehevende tiltak for spillindustrien i Norge. Duerr tok jobben, og har ledet Konsoll siden den gang.

– Jeg ser at det er flere og flere norske spill som blir utgitt hvert år. Jeg har fulgt med på dette siden 2005, og mange av dem kommer på PC. Det er veldig spennende, og et sunnhetstegn, sier konferanselederen.

Sylvia Duerr åpner konferansen til stor applaus.
Andreas Gjøsæther Jensen, Gamer.no

Et mål med Konsoll-konferansen er å samle kompetanse fra både inn- og utland. Duerr har sine tanker om hva fungerer godt i den norske spillbransjen.

– Norske spill er veldig, veldig kreative. Det er mye kjærlighet for å lage spill her, og det er kanskje ikke så pengemotivert. Vi har jo nesten like mange BAFTA-priser som Sverige og Finland – og da er det snakk om indiespill – mens det er de som har de veldig store næringene. Det viser at den norske spillbransjen også har noe for seg.

Noneda jobber mye sammen med nyetablerte bedrifter og informerer om hva det er som er god praksis for drift. De tilbyr også seminarer og workshoper, foruten denne årlige spillkonferansen.

– Man kan lage spill som bare er kunst, og det er helt fint det og, men hvis man vil leve av det må man ha også tenke litt forretningsfokusert, legger hun til.

Med en forholdsvis liten næring vil det være nødvendig å basere konferanser på mellommenneskelige forhold, og Duerr forteller at det er noe av det man mister på store konferanser som GDC (Game Developer's Conference) i San Francisco. Konsoll har derfor hatt mangeårig samarbeid med flere av sine gjesteforelesere.

– En vidunderlig blanding av utviklere og studenter

Molly Maloney og Eric Stirpe er blant foredragsholderne som stadig vender tilbake til Konsoll. De er gift og har begge bakgrunn fra Telltale Games, Molly som narrativ designer og Eric forfatter, men jobber i dag for Remedy.

– Jeg tror første gang vi kom var i 2017, da Linn fortsatt drev det. Så det begynner å bli en stund siden. Jeg kan ikke huske hvor mange foredrag jeg har holdt i farten, men det første handlet om valgbaserte narrativer. Eric, mannen min, hadde også en uformell panelsamtale det året. Han var jo egentlig gjest. Men vi har kommet så ofte vi kan siden den gang. Når de inviterer oss tilbake er vi alltid glade for å kunne delta, sier Maloney.

Mye av foredraget til Maloney, og workshopen hun og mannen hennes holder sammen med Adrienne Law og John Corcoran fra Larian Studios andre dag av konferansen, handler om samspillet mellom spillmekanikk, figurer og fortelling. På konferansen understrekes det også ofte hvor mange forskjellige bakgrunner spillutviklere kommer fra. Stirpe beskriver prosessen med å bryte inn i bransjen som å kjøre en bulldoser som tilintetgjør veien bak deg.

Kate Edwards sitt foredrag om hensyn man bør ta når man representerer kulturer fra virkeligheten i dataspill er et av mange høydepunkt.
Andreas Gjøsæther Jensen, Gamer.no

Det anses gjerne som et privilegium å få være spillutvikler. Det gjelder for så vidt de fleste kreative yrker, men det er altså en jobb. Og da er bransjehevende tiltak som Konsoll både nødvendig og berikende for de som deltar. Studenter blir inspirert, man møter gamle kolleger igjen og nye mennesker som har hatt en like unik inngang til bransjen som seg selv.

– Så er også energien på Konsoll helt fantastisk. Det er en vidunderlig blanding av utviklere og studenter, og man får så gode spørsmål. Jeg klarer ikke helt sette fingeren på det, men stemningen er så oppmuntrende, vennlig og livlig. Sylvia gjør en fantastisk jobb, avslutter Maloney.

Hvis du gikk glipp av Konsoll 2024 eller er interessert i å vite mer om hva som skjer der, er opptak fra årets variant snart å finne på konferansens nettsider. Her kan du også høre foredrag fra tidligere år.

Siste fra forsiden