Fra nå av skal Konami fokusere hovedsakelig på mobilspill, på bekostning av videre satsing på større konsoll- og PC-spill. Dette forteller divisjonspresident Hideki Hayakawa, som leder Konami Digital Entertainment, i et intervju med Nikkei Trendy Net (via NeoGAF).
Konami har selv ikke uttalt seg på engelsk om intervjuet, og har egentlig sagt veldig lite i forhold til hvor mye som har skjedd bak kulissene i det siste. Ingen har egentlig helt oversikten om hva som er utfallet eller konsekvensen av Hideo Kojimas mye omtalte og beryktede brudd med selskapet.
Vi vet i hvert fall at det ikke blir noe av skrekkspillet Silent Hills, og at lanseringsskjemaet til selskapet blir skralere og skralere. Etter Metal Gear Solid V: The Phantom Pain slippes 1. september står det ingenting på planen.
– Fremtiden er mobilspill
Ifølge oversettelsen av artikkelen er mobilspill det selskapet velger å satse på nå.
– Vi så med slike spill [Pro Evolution Soccer og Power Pro, journ. anm] at selv spill som kjøper fysiske spill er motiverte til å kjøpe ekstra innhold. Suksessen til Power Pro har særlig motivert oss til å aktivt skyve flere av våre populære spillserier over til mobil enn tidligere, er ett av de oversatte sitatene.
– Spill har spredd seg til en rekke plattformer, men når alt kommer til alt er mobile plattformer det som står oss nærmest. Fremtiden til spill er på mobile plattformer, er kanskje det mest tydelige tegnet på at Konami har endret fokus.
Med tanke på Metal Gear Solid V: The Phantom Pain og Pro Evolution Soccer forteller Hayakawa at de håper spillene fortsetter å gjøre det bra i vesten, men at de også der ser etter muligheter for å få brukt også de merkenavnene på mobile plattformer.
Egentlig er ikke Konami de eneste som tydelig har et økt fokus på mobile plattformer, men få andre selskap har gitt opp satsingen på storspillene. Square Enix forteller i sin finansrapport at de – til tross for ikke å ha sluppet mange konsoll- og PC-spill til markedet – har greid å øke nettoinntekten for spilldivisjonen med 18 prosent sammenlignet med fjorårets kvartal. Både mobilspill og nettrollespillene deres får æren for mye av veksten. De oppgir dog ingen planer om å trappe ned storspillutviklingen ytterligere.
Markedsføringsspillet P.T. er en av ofrene i omleggingen.
Nå er P.T. fjernet helt fra PlayStation Store »