Kommentar

Nintendo på E3

Vi fikk se et nytt Nintendo på E3 i år

Årets E3-messe lover godt for både Switch og Nintendo.

Ubisoft har fått leke seg med selveste Mario.
Skjermbilde av Ubisofts E3-show

De store spillmessene har mistet litt av sin relevans de siste årene og E3 er intet unntak. Imidlertid kan man lære mye om tilstanden i spillbransjen, om man bare ser litt nærmere på hvordan selskapene benytter anledningen og hva slags type nyheter de presenterer. I år leverte de tre store – Sony, Nintendo og Microsoft – alle gode presentasjoner, men det mest oppsiktsvekkende var å se hvor mye Nintendo har utviklet seg i det siste.

Nintendo-fans vet at de gjør lurt i å ha små forventninger når E3 står for døren. Jo visst har selskapet stått for noen av spillmessens største, historiske høydepunkt, men de har også underprestert eller undersolgt seg selv. Noen ganger har Nintendo også egenhendig stått for E3s mest pinligste opptredener. Der Sony og Microsoft har slått på stortrommen med etterlengtede spill og løfter som har kunnet få det til å krible i magen, har Nintendo tilsynelatende vært fornøyd med å få folk til å klø seg i hodet.

Uforståelige Nintendo

Det handler ikke bare om E3. De siste årene har Nintendo tatt grep som ikke alltid virker like gjennomtenkte; deres første Super Mario-mobilspill var så dyrt at altfor mange vegret seg for å kjøpe det; Wii U ble ifølge folk på innsiden bygget for å være den mest strømsparende konsollen på markedet og pengemaskinen Nintendo Classic Mini ble tatt ut av produksjon lenge før markedet var mettet. I stedet for et nytt Metroid Prime prøvde Nintendo seg med Metrdoid Prime: Federation Forces (et spill som nesten egenhendig ødela merkevaren) og den uforståelige motviljen mot et ekte, fullverdig Pokémon-spill på en hjemmekonsoll fikk det til å virke som om Nintendo hatet tanken på å tjene penger.

Blir Super Mario Odyssey det mest eksperimentelle Mario-spillet til nå?
Nintendo

Innad i Nintendo gir slike avgjørelser sikkert mening, men selskapet har ikke kultur for å dele slike begrunnelser offentlig. Da er vi like langt.

Denne listen kunne vært mye lengre, men vi stopper her. For på årets E3 var det et helt annet Nintendo som inntok scenen.

Switch ser allerede ut til å bli en suksess, men Nintendo hadde likevel en stor oppgave foran seg: Årets E3 kunne være avgjørende for å få nye, potensielle kjøpere ned fra gjerdet. Det ville imidlertid kreve to ting av den ærverdige, japanske spillgiganten: de måtte vise at de hører på fansen og at de tenker langsiktig for Switch.

Nintendo er kjent for å holde kortene tett til brystet. Faktisk har selskapet hatt en policy om å ikke omtale et spill flere år i forveien. Aller helst sitter de helt stille i båten, helt frem til de har en spillbar demo klar og vet når det ferdige spillet vil komme ut. I år fikk vi derimot se et selskap som våget å ta sjanser – og som tjente på det.

Lovende spill på løpende bånd

Du har kanskje fulgt Gamer.nos dekning av E3? Det kan uansett være verdt å oppsummere noe av det viktigste vi lærte under årets konferanse:

  • Super Mario Odyssey ser fremdeles litt snålt ut, men samtidig fremstår det som det mest eksperimentelle Mario-spillet noensinne. Og det kommer i oktober.
Metroid Prime 4 kommer til Switch. Det er alt vi vet, men for få år siden ville Nintendo aldri sagt ifra før rett før spillet var klart. (Video: Nintendo)
  • Metroid Prime 4 ble annonsert. Dette er en av de mest kritikerroste spillseriene i historien. Alle andre selskaper ville penset ut oppfølgere på løpende bånd, men Nintendo la franchisen på is. At de nå annonserer et nytt kapittel – uten å vise et eneste skjermbilde – vitner om at de har skjønt en viktig ting: fansen trenger å ha noe å glede seg til for å ville investere i en ny konsoll.
  • Mario + Rabbids Kingdom Battle viser at Nintendo tar sjansen på å la tredjepartsutviklere eksperimentere med flere av sine mest populære spillserier.
  • Xenoblade Chronicles 2 kommer allerede i år.
  • Pokémon kommer til Switch. Switch er riktignok en hybridkonsoll, men faktum er uansett at vi nå snart kan spille et fullverdig Pokémon-spill på TV-en hjemme. Akkurat det fansen har bedt om i en årrekke.
  • Rocket League kommer til Switch. Og ikke et øyeblikk for tidlig.
Les også
Anmeldelse: Super Mario Odyssey

LES OGSÅ: Slik blir det å spille Super Mario Odyssey »

Nintendo har forandret seg

Nintendos E3-presentasjon lærte oss flere ting. For det første viser selskapet at de forstår hva fansen vil ha. Det betyr ikke at selskapet vil slutte prøve nye ting eller å lage spill på sin egen, snodige måte (noe både ARMS og Splatoon 2 er gode eksempler på), men de har lært at de også må appellere til kjernepublikummet sitt.

For det andre ser vi at Nintendo ikke lenger er redde for å fortelle hva vi kan vente oss i fremtiden. Dette er et viktig poeng: det vitner nemlig om at Nintendo endelig ser ut til å forstå at en konsoll (dessverre) ikke selger kun basert på spillene som allerede er ute; folk investerer i en ny konsoll når de har tiltro til at produsenten også i fremtiden vil gi dem det innholdet de ønsker seg.

At Nintendo jobber med tredjepartsaktører, slik som Ubisoft med Mario + Rabbids Kingdom Battle, vitnr om et mer åpent Nintendo enn tidligere.
Ubisoft

Det er også verdt å merke seg at Nintendo gir sine samarbeidspartnere stadig større frihet og tilgang til sine viktigste merkevarer. En ting er at Koei Tecmo, Omega Force og Team Ninja fikk leke seg med Zelda-franchisen i Hyrule Warriors; det er noe ganske annet at en gruppe europeiske utviklere får lage et turbasert strategispill hvor selveste Mario får løpe rundt med skytevåpen. Noe slikt ville vært helt utenkelig for bare få år siden. Endelig tyder Rocket Leagues Switch-debut – for ikke å snakke om at man kan spille mot andre på tvers av plattformer – på at Nintendo virkelig anerkjenner viktigheten av små, uavhengige utviklere.

LES OGSÅ: Norske Owlboy kommer til Nintendo Switch »

Helt på tampen er det verdt å nevne at Nintendo annonserte like før E3 at deres nettløsning ville inkludere en abonnementsordning hvor betalende brukere ville få tilgang til stadig flere spill i selskapets store katalog av spillklassikere.

Kjører sitt eget løp

Det er blitt klinkende klart at Switch ikke konkurrerer mot PC, PlayStation eller Xbox; den byr først og fremst på unike opplevelser du rett og slett ikke får andre steder. Det gjør den attraktiv, særlig som en plattform nummer to. Og for temmelig mange ser den ut til å være den eneste konsollen de trenger.

ARMS blander Splatoon med Punch-Out!! og Wii Sports. Akkurat så snålt som Nintendo skal være.
Skjermbilde/Nintendo

Det er fremdeles skjær i sjøen. Det er for eksempel ikke sikkert at de store tredjepartsutviklerne vil kaste seg over Switch. At Electronic Arts lager en spesialversjon av FIFA 18 til Switch viser at løpet ennå ikke er kjørt, men det krever at utviklerne omfavner konsollens fortrinn. FIFA på Switch vil sannsynligvis bli fulgt med argusøyne.

Et annet spørsmål er hvorvidt den nye abonnementsordningen for klassiske spill vil konkurrere med Nintendos egen Virtual Console, men det er det vanskelig å si noe fornuftig om før vi vet hva som kommer.Det vil også være avgjørende at Nintendo klarer å produsere nok konsoller for å møte etterspørselen. Onde tunger vil ha det til at Nintendo spekulerer i å drive opp etterspørselen ved å produsere for få enheter, men det er like sannsynlig at det er som Nintendo selv hevder: at de rett og slett har begrenset med kapasitet og ressurser.

Hvert år diskuterer både spillere og spillmediene hvem av de tre store som «vant» E3. Den diskusjonen er avleggs. Det vi derimot kan si, er at Switch fremstår som en enda sterkere og mer forlokkende konsoll enn før E3. Nintendo ser ut til å ville omstille seg når det trengs.

Det var vi – spillerne – som vant årets E3.

Siste fra forsiden