Mikrotransaksjoner til besvær
En type kritikk jeg kan stille meg helhjertet bak er den som handler om uvettig bruk av mikrotransaksjoner. Stort sett holder spillene dette på et normalt nivå, og tilbyr gode opplevelser uten at det er nødvendig å punge ut for å få noe ut av spilletiden. Nimblebits to sjarmerende spill, Tiny Tower og Pocket Planes, er to gratisspill som tilbyr mikrotransaksjoner til sine spillere, men som ikke dytter det i trynet på spilleren i tide og utide.
I andre spill føles derimot mikrotransaksjonene noen ganger som en hindring for spilleren, et punkt der spillet stopper deg og nærmest tigger om en slant for at du skal komme lett forbi. Det ødelegger opplevelsen og flyten i spillet, og røsker deg ut av øyeblikket.
Jeg synes man skal se mot de store gratisspill-pionerne, slike spill som Team Fortress 2 og League of Legends, der mikrotransaksjonene er mer å regne som en tilleggsmulighet enn noe nødvendig. For å sørge for at spillet skal være et godt spill, må spillet komme før markedsmodellen.
Slik sett er jeg mer positiv til reklamefinansierte gratisutgaver av mobilspill, der reklamen kan fjernes med en engangssum. Her er spillopplevelsen som oftest separert grundig fra reklamene, og har ingen balanseproblemer eller kunstige hindre som følge av mikrotransaksjoner.
Sammensveisede spill
EA har i den siste tiden sett verdien av å knytte mobilspill opp mot utgivelser i større serier, som for eksempel det relativt nye Mass Effect Infiltrator. I mobilspillet kan du tjene opp det som i Mass Effect 3 kalles «Galactic Readiness Rating», en poengsum som påvirker hvordan slutten i konsoll- og PC-spillet utarter seg. På dette viset vil mobilspillet fungere som et slags supplement til den «ordentlige» Mass Effect-opplevelsen. Microsoft har også vist at de eksperimenterer med disse konseptene. Under årets E3-konferanse vise Windows-giganten frem sitt nye SmartGlass-konsept, der Xbox 360-konsollen og mobile enheter skal kunne snakke sammen.
For å være helt ærlig har jeg et splittet syn på dette fenomenet. Jeg tror man ødelegger litt av mobilspillenes verdi dersom man har et så tydelig skille mellom «hovedopplevelsen» og «tilleggsopplevelsen». Det impliseres at mobilspillene er mindre viktige enn konsollspillene, at de er annenrangs spill, og det synes også i hvordan de presenteres og markedsføres.
Samtidig synes jeg det er uhyre spennende med en slik sammenkobling av spill, der ett spill kan påvirke ett annet. Jeg elsker idéen om at forskjellige spillopplevelser på forskjellige plattformer skal kunne ha innvirkning på hverandre, og tror dette kan være noe å utforske videre.
Et problem med dette er likevel at man risikerer å dele brukerbasen inn i flere deler. Hva skjer for eksempel dersom man ikke har tilgang til en smarttelefon? Dette er antageligvis også grunnen til at utviklingen på dette området kan hemmes litt i tiden som kommer; er man avhengig av at kunden eier flere duppedingser for at spillopplevelsen skal føles komplett, blir hele greia for komplisert.
Hva skjer i fremtiden?
Akkurat nå virker det som om det er i ferd med å oppstå et skille mellom de store utgivernes storbudsjettstitler og de mindre utviklernes forsøk på å ape etter forrige massive hit. Mens Electronic Arts og gjengen drar i en vei, med spill som kan knyttes til sine større franchiser, forsøker mange mindre utviklere å appellere til et generelt publikum med lette og tilgjengelige spill.
Midt mellom de to polene finner vi en mindre gruppe med utviklere som forsøker å lage mer kunstferdige og velproduserte spill med en litt høyere pris enn resten. Vi får dermed en helhetlig modell som ikke er så ulik den vi ser i markedet for øvrig, bare med et større fokus på billigere, mindre, kortere og mer portable spillopplevelser.
Gratisspillene vil antageligvis dominere inntektsmessig, men jeg håper spilldesignerne skjønner at det må ligge ett godt spill i bunnen før man begynner å slenge inn mikrotransaksjoner.
Jeg tror også vi vil få se større grader av sammenkobling mellom spill, og forskjellige måter å benytte denne teknologien på. Det lille vi fikk se av mobiltelefonenes integrasjon i det kommende Ubisoft-spillet Watch Dogs under E3, vitner for eksempel om en levende verden som kan nåes gjennom både konsollspillet og mobiltelefonen. Når man kan ha en så direkte kontroll over hva som skjer til en hver tid, er mulighetene for anvendelser i spillopplevelsene endeløse.
Uansett hva som skjer fremover er det vanskelig å tro noe annet enn at mobilspillmarkedet fortsetter sin massive vekst i takt med smarttelefonenes økende popularitet. Vi kan bare håpe på at spillutviklernes ambisjoner også vil vokse i stedet for å stagnere og kopiere hverandre.
Les også: Draw Something blir TV-serie
Les også: Ti anbefalte Android-spill
Les også: Ti anbefalte iPhone- og iPad-spill