Kommentar

Playerunknown's Battlegrounds

Hvor har du blitt av, PUBG?

Battle royale-spillet beveger seg stadig vekk fra alt som gjorde det spennende i utgangspunktet.

PUBG Corp.

Playerunknown's Battlegrounds var, som mange sikkert vet, ikke det første battle royale-spillet på markedet. Likevel skal det ha mye av æren for sjangerens herjing på tvers av spillbransjen de siste årene.

Siden early access-lanseringen i 2017 har både store og små utviklere hentet direkte inspirasjon fra PUBG. Vi har fått tradisjonelle konkurrenter i Fortnite, Apex Legends, Call of Duty Blackout og Battlefield Firestorm, men også mer snodige varianter som Civilization VI-modusen Red Death og Tetris 99.

Mens stadig flere aktører henger seg på trenden, har PUBG Corp. imidlertid bestemt seg for å gå andre veien. Med ferske kart og nye moduser tar utvikleren stadig større skritt vekk fra det som gjorde spillet spennende i utgangspunktet, og med Team Deathmatch rundt hjørnet spøker det for den opprinnelige PUBG-opplevelsen.

Mindre kart, mer action

Det hele begynte da PUBG Corp. rullet ut Sanhok i midten av 2018. Kartet som bare var en fjerdedel av størrelsen til de eksisterende brettene Erangel og Miramar introduserte mer fokus på action og kortere ventetid mellom skuddvekslinger.

På Sanhok blir battle royale-sjangerens tilfeldigheter enda vanskeligere i overvinne.
PUBG Corp.

Kampene varte i snitt ti minutter kortere enn vanlig, og Sanhok ble dermed et greit avbrekk fra en standardopplevelse som gjerne krever mye av både tid og mental anstrengelse.

For min del håpet jeg at det var alt Sanhok skulle være; et pust i bakken fra PUBG-hverdagens strabaser. Gi meg litt Sanhok her og der, men dette var jo ikke skikkelig autentisk PUBG.

Dette var ikke et spill som handlet om å analysere situasjoner og ta riktige beslutninger for å tilpasse seg hver gang situasjonen endres. På et lite kart med 100 spillere henger alle til enhver tid etter i det kaotiske kappløpet mot battle royale-sjangerens tilfeldigheter, og seier handler ikke om kløkt og evne. Det handler om flaks.

Utvikleren hadde imidlertid andre planer, og tilsynelatende i håp om å huke inn spillere som vil ha action hele tiden ble kartet en første smakebit på spillets fremtid.

E-sportscenen snudd på hodet

Spol frem til juli 2019, og PUBG Corp. avduker Sanhok som det nyeste kartet i spillets e-sportrotasjon. Nøye kalkulerte beslutninger knyttet til posisjonering, ispedd med taktiske skuddvekslinger her og der var ikke lenger spennende nok. Nå skulle PUBGs største turneringer få en skikkelig innsprøytning av adrenalin.

Karakin-opplevelsen er så langt unna det opprinnelige PUBG som det går an.
PUBG Corp.

Spillerne raste. Ingen ønsket å ha med et kart der vinneren bestemmes nærmest utelukkende av flaks. Men protestene falt på døve ører. PUBG Corp. visste best, og det tok ikke lang tid før selv de ivrigste motstanderne måtte kaste inn håndkledet.

Les også
Anmeldelse: Playerunknown's Battlegrounds

Dette var det nye PUBG. Tre inn i rekkene eller kom deg av veien, var beskjeden fra utviklerteamet. Og verre skulle det bli.

Hektisk skytesmørje

2020 skulle bli året der PUBG tok det endelige steget fra taktisk battle royale til hektisk skytesmørje. Først kom Karakin, et bitte lite kart som ikke engang prøver å late som det inneholder noe av det som kjennetegner vanlig Playerunknown's Battlegrounds.

Her har du aldri har tid til å tenke deg om. Uansett hvor langt utenfor allfarvei du tror du lander vil du alltid ha tre eller fire spillere ved siden av deg, og den som ikke umiddelbart finner et brukbart våpen er død innen to minutter.

Mens alle går fra standard skytespill til battle royale, har PUBG gått andre veien. (Video: PUBG Corp.)

Som Sanhok er Karakin et brukbart avbrekk. Men igjen er det bare ikke PUBG. Det er ikke den opplevelsen jeg ønsker meg når jeg fyrer opp spillet. Da kan jeg like gjerne velge Call of Duty, Counter-Strike: Global Offensive eller andre skytespill som helt eller delvis er designet for nettopp å by på uavbrutt action.

Karakin ble etterfulgt av denne ukens kunngjøring av en kommende Team Deathmatch-modus – som senere skal erstattes av ytterligere moduser fra skytespillsjangerens største hits – og jeg sitter igjen og lurer på hvor det ble av spillet som jeg forelsket meg i en vårdag i 2017.

– Fans som foretrekker battle royale trenger ikke bekymre seg. Vårt hovedfokus vil alltid være på å levere den mest realistiske og intense battle royale-opplevelsen som finnes, skriver PUBG Corp.

Jeg er ikke så sikker på at jeg tror på det utsagnet, og alt som er gjort i kjølvannet av Sanhok – fra e-sportendringer til lansering av Karakin og nye moduser – virker å støtte opp om min oppfatning. I stedet for å hoppe inn i flere kamper står jeg bare igjen med det samme spørsmålet: Hvor har du blitt av, PUBG?

Siste fra forsiden