Da er sluttspillet i Telialigaen over. Ikke bare var det online, men det foregikk også uten League of Legends på menyen for første gang. Det er jo naturligvis en stor skuffelse for både spillere, seere, og alle andre rundt den norske League of Legends-scenen etter en uhyre spennende sesong full av neglebitende oppgjør og overraskende resultat.
Jeg har stor forståelse for både skuffelse, frustrasjon og oppgitthet. Jeg sitter igjen med de samme følelsene. Helt siden januar har vi fulgt ti lag i deres kamp om fire sluttspillplasser. Førtifem oppgjør, nitti kart, og alt kulminerer i ingenting. Vi fikk aldri vite om Bifrost hadde det som skulle til for å ta ned Nordavind fra tronen. Vi gikk glipp av underdog-historien fra nyopprykkede Rich Gang. Vi sitter igjen uten å vite om dette var sluttspillet hvor Riddle ikke skulle snuble.
LES OGSÅ: Telialigaen avlyser League of Legends-sluttspillet
Manglende kommunikasjon
I Telialigaens pressemelding begrunnes avlysningen med ulovlige lagoppstilling i inneværende sesong hos to av lagene i sluttspillet, ettersom noen av spillerne hadde spilt turneringer på europeisk toppnivå i tillegg til å delta i Telialigaen. I tillegg trakk et tredje lag seg fra sluttspillet i solidaritet, og dermed konkluderte Good Game med at det ikke var noe grunnlag for å gjennomføre sluttspillet i vårens sesong.
Trist? Absolutt. Kritikkverdig? Det kommer an på hvem en retter kritikken mot. At det ikke er grunnlag for å gjennomføre et sluttspill er i og for seg forståelig. At både deltakerlag og arrangør stiller seg uforstående til et regelverk som Riot implementerte høsten 2020 vitner om elendig kommunikasjon fra Riots side.
LES OGSÅ: Manchester United-manager Ole Gunnar Solskjær kjøper seg inn i norske Ulti Agency
Regelverket det er snakk om heter European Community Competition Guidelines, og er per dags dato ikke åpent tilgjengelig på for eksempel Riot Games' egne utvikler-sider. Flere profiler i den norske League of Legends-scenen har vært tydelige i sin kritikk på sosiale medier. En av de er Nordavinds administrerende direktør, Stein Wilmann.
– Hvordan skal man forholde seg til et regelverk man aldri har fått eller sett, skriver han i en Twitter-tråd omhandlende avlysningen.
LES OGSÅ: Ekspertene uenige om utfallet
Wilmann meddeler også at hverken Nordavind, Riddle eller Good Game har hatt tilgang til regelverket fra Riot, og retter kritikk mot Riots håndheving av regelverket ovenfor Telialigaen-deltakerne. Til Gamer.no bekrefter han at de ble tilsendt regelverket 23. mars fra NLC og Riot.
Hva med regelverket?
Dersom det stemmer at regelverket ikke har blitt kommunisert eller presentert for både deltakende lag og turneringsarrangør stemmer, er det utvilsomt kritikkverdig. Men hva med selve regelverket? Det er nok rimelig å anta at motivasjonen bak regelverket er å både beskytte amatørlag fra å delta i turneringer som blir dominert av lag med profesjonelle spillere og betydelig mer ressurser, samtidig som det skal sikre Riots egne interesser gjennom sponsoravtaler og eksklusive rettigheter til topptalentene. Men fungerer dette i praksis, eller er det med på å motarbeide den langsiktige nasjonale rekrutteringsplattformen?
LES OGSÅ: Apeks er mer sårbare enn noen gang - fredag starter Counter-Strike-sluttspillet
La oss se på et hypotetisk scenario som er nokså virkelighetsnært: et lag spiller på Telialigaens øverste nivå, samtidig som de har en plass i Riot-turneringen NLC. For å delta i begge turneringene med samme spillerstall, er laget nødt til å søke til Riot om unntak fra regelverket, som på ingen måte er en garanti for å få medhold. Alternativet er å signere to spillerstaller, og satse på at det holder til å prestere godt i begge turneringene.
Personlig synes jeg at det er verdt å sette spørsmålstegn ved en slik realitet, i og med at jeg har vanskelig for å tro at det er bærekraftig for et lag å satse både nasjonalt og internasjonalt uten nødvendige ressurser i ryggen. Og hva er mest attraktivt for sponsorer å gå inn i? En nasjonal liga med hovedsakelig nasjonalt publikum, eller en internasjonal satsing med tøffere konkurranse og mer spredt demografi? Å sikre sine egne interesser gjennom regelverk og sanksjoner er en naturlig del av næringslivet, uavhengig av en bedrifts sektor og til en viss grad størrelse. Likevel lurer jeg på om det er den riktige måten å sikre en langsiktig, bærekraftig utvikling av e-sporten.
Gamer.no har vært i kontakt med Riot Games, og etterspurt kommentarer om flere av kommentarens påstander og spørsmål. Vi kommer tilbake med mer. Vi gjør oppmerksom på at både Gamer.no og Telialigaen eies av Good Game AS.