Electronic Entertainment Expo er verdens største utstillingsvindu for dataspill. Når Phil Spencer, visepresident for spilling i Microsoft, gikk på scenen i går var det for å vise frem fremtiden. Både fremtiden for Xbox, men også for spillbransjen generelt. Microsofts argeste konkurrent Sony er nemlig ikke å finne på årets E3, og dette var Microsofts sjanse til å stjele rampelyset.
LES OGSÅ: Få med deg alt fra E3 i vår seksjon »
«Dette er den største fremvisningen av spill på noen scene i verden i år» proklamerte Spencer til jublende tilrop fra salen. Over drøye halvannen time ble de som fulgte showet bombardert med trailere fra 60 ulike spill, og det er lett å bli imponert av det som ser ut som en bunnsolid samling spill som kommer til Xbox og Windows PC.
Vi så nye storslåtte videoer fra en rekke storspill som vi kjente til fra før som The Outer Worlds, Star Wars Jedi: Fallen Order, Dying Light 2, og Borderlands 3. Men mest spenning var kanskje knyttet til hva CD Project Red skulle vise fra sitt kommende Cyberpunk 2077. De leverte en griselekker video og stjal deretter showet med å sende en litt utilpass Keanu Reeves på scenen. Han leverte et godt stykke pute-TV som var en god blanding av teit og gøy, og fikk i hvert fall presentert sin egen karakter i spillet og slippdatoen 16. april 2020.
Vi fikk også se en rekke annonseringer av spill som ikke tidligere var annonsert, blant de mest spennende titlene var Ninja Theory’s 4 mot 4-skytespill Bleeding Edge, et grøssende skummelt Blair Witch, og FromSoftware sin kollaborasjon med George R. R. Martin Elden Ring. En imponerende rekke mindre titler ble også vist frem, og Microsofts egne sluggere Gears of War 5 og Halo Infinite så også spennende ut.
Microsoft satser nemlig hardt på eksklusivt innhold. På den samme scenen i fjor annonserte Phil Spencer at Microsoft kjøpte opp fire spillutviklere, Undead labs (State of Decay), Playground Games (Forza Horizon), Ninja Theory (Hellblade, DmC: Devil May Cry) og Compulsion Games (We Happy few) i tillegg til at de startet et nytt studio kalt The Initiative. Siden den gang har de også kjøpt opp Obsidian Entertainment (The Outer Worlds, Pillars of Eternety, Fallout: New Vegas) og InXile Entertainment (Wasteland, The Bard’s Tale).
I år annonserte de at Double Fine Productions (Psychonauts, Brutal Legend, Broken Age) var blitt en del av Microsoft-familien, og den alltid spøkefulle Tim Schafer vitset med at de kunne lage alt fra nye Forza-spill til nytt innhold til Microsoft Excel. En av grunnene bak denne satsingen er Game Pass; tjenesten hvor du får tilgang på en rekke spill for en fast månedlig sum. Det er en slags dataspillenes Netflix, og er det en ting Netflix vet så er det at eksklusivt innhold er livsnødvendig.
Microsoft har en stund hatt Game Pass-tjenesten sin tilgjengelig på Xbox, men har nå sluppet tilsvarende tjeneste på PC. For de som ønsker seg full pakke kan man abonnere på Game Pass Ultimate som inkluderer Game Pass til Xbox og PC, samt Xbox Live Gold-tjenesten for 125 kr i måneden. Mitt inntrykk basert på tilgjengelig innhold akkurat nå er at dette er et godt tilbud.
Det er viktig for Microsoft å etablere en diger pakke som de kan formidle til forbrukerne at dette får du hos oss. De vet at konkurransen bare kommer til å bli tøffere i fremtiden. Google har kastet seg på banen med sitt Google Stadia-konsept. Apple lanserte sin abonnementstjeneste Apple Arcade tidligere i år, og Sonys PlayStation Now har eksistert i mange år allerede. Mye tyder på at det er flere som også vil inn på dette markedet.
For det handler ikke bare om en abonnementstjeneste. Phil Spencer la frem en tydelig visjon for Xbox Game Studio. De vil at du skal kunne spille hvordan du vil, hvor du vil, og med hvem du vil. I dette ligger det blant annet at de skal fortsette å satse på Cross Play, altså at man kan spille med andre spillere på tvers av plattformer, men det viktigste handler om streaming.
Gjennom Project xCloud skal du kunne streame spillene dine fra konsollen din til en rekke andre enheter. Detaljene om dette er foreløpig vage, og det er usikkert om det er helheten av tjenesten. Det som er sikkert er at Microsoft ønsker å hviske ut grensene mellom spilling på konsoll, pc, telefoner og nettbrett. De ønsker seg en verden hvor du kan spille hva du vil, hvor du vil, med hvem du vil, og de mener at de har det beste utgangspunktet for å kunne levere en slik tjeneste.
En viktig brikke i denne fremtiden er den neste Xbox-konsollen foreløpig bare kalt Project Scarlet. Den skal komme mot slutten av 2020 og utviklerne bak den nye konsollen virket veldig opptatt av kampen mot lastetider. Noen detaljer har vi fått og så langt ser det ut til at Scarlet og PlayStation 5 vil ha relativt tilsvarende ytelse.
Ny konsoll er alltid spennende, men Microsofts store mulighet ligger ikke i antall teraflops i Project Scarlet. Det er ikke antall eksklusive titler eller hvor mange tredjepartsspill de klarer å få inn i abonnementstjenestene sine som blir avgjørende, ei heller hvor mange millisekunder med input lag de klarer å presse streamingtjenesten sin ned til. Alt dette er selvsagt viktig, men det er hvordan de syr dette sammen som til syvende og sist som vil definere Microsofts fremtid på dataspillfronten.
Klarer de å levere en sømløs tjeneste hvor jeg som spiller kan spille gode spill uten å måtte forholde meg til all den informasjonen som ligger i denne artikkelen? Bare logge på en hvilken som helst plattform og spille spillene mine, finne vennene mine, lagringsfilene mine, dele innholdet mitt, og gjøre det jeg vil uten å tenke på hva som er tilgjengelig på hvilken plattform. Da har Microsoft lykkes.
Det var en modig visjon Phil Spencer presenterte på scenen i Los Angeles i går. De har en lang vei å gå for å komme dit, men de siste par årene har de tatt mange små skritt i riktig retning. De neste to årene blir helt avgjørende, og det er vanskelig å se for seg at noen har et bedre utgangspunkt for å få dette til enn akkurat Microsoft.
LES OGSÅ: Microsoft med detaljer om neste Xbox-konsoll – slippes på slutten av 2020 »