Kommentar

Kan Telenorligaen bli bedre?

Bør man endre formatet på Telenorligaen?

Kenneth tror en endring kan øke trafikken, aktiviteten blant deltakerne og gi mer stabilitet.

Bilde tatt under finalen av Telenorligaen høsten 2016.
Eivind Von Døhlen/Gamer.no

Det Gamer.no gjør for norsk e-sport er utvilsomt noe vi alle e-sportinteresserte bør være takknemlige for. Mediehus og nettaviser er i stadig nedgang – salg av annonser er ikke slik det en gang var. Selv med vanskelige tider valgte Gamer.no å teste ut nisjesporten, e-sport. Det startet for mange år siden og nå ser vi store aktører gå inn som sponsorer. Telenor signerte en treårskontrakt i mai i fjor, verdt opp mot 10 millioner kroner.

Bredden er viktig

Ligaen har uttalt at de ønsket kontinuitet. La klubbene ha kontroll over ligaplassene, ikke enkeltspillere. For å nå toppdivisjonen må du starte i bunn og rykke opp, på ærlig og redelig måte. Slik er det ellers i idretten også. Tanken er genial, men er den gjennomførbar slik det er i dag?

Min første tanke er, nja. Noe av det vi ser er at mange lag i lavere divisjoner trekker seg ut. Kanskje glemte de kampen sin. Mulig har de nådd et punkt der de verken kan rykke opp eller ned, eller kanskje de bare ikke orker å spille lengre. Dette er svært skadelig for divisjonen laget befinner seg i, da kampene til det aktuelle laget blir nullstilt. Dette kan være avgjørende for andre klubber i samme divisjon om de rykker ned, eller mister opprykksplassen sin. I tillegg er det svært kjedelig for lag å møte opp til kamptid, men motstanderen koser seg på kinopremieren av Fast and Furious 22. Ikke alle tar kampene like seriøst – selv om de ønsker å delta på moroa.

I andre idretter er det organiserte klubber overalt, slik er det ikke i e-sport. I 1. og 2. divisjonen kan du finne noen seriøse, og noen amatørklubber som prøver å få til noe. Det er utrolig kult. I lavere divisjoner er det ofte vennelag, eller egne lag uten noen form for ledelse eller struktur som regjerer. Nivået varierer voldsomt også - siden du må starte ned i 6. divisjonen. Plutselig kan du spille mot et Counter-Strike: GO-lag med bare «Global Elites», eller et League of Legends-lag med bare «Diamonds»-spillere. Det er utrolig kjipt om dere ikke er i nærheten av nivået. Er det rettferdig ovenfor de som hører hjemme i lavere divisjoner? Kan det potensielt gjøre at lag ikke orker å spille i ligaen?

Er problemene mulig å forbedre?

En full omstrukturering av ligasystemet tror jeg er nøkkelen for alle parter. Det ordinære ligasystemet er genialt, og jeg liker visjonen til Telenorligaen. Det vil jeg beholde i toppdivisjonene, med noen få justeringer. Kjøre tre divisjoner, uten avdelinger. 10 lag i hver divisjon, med litt ulikt format i hver divisjon. Se tabellen under:

1. divisjon2. divisjon3. divisjonLadder
1. plass (sluttspill)
2. plass (sluttspill)
3. plass (sluttspill)
4. plass (sluttspill)
5. plass
6. plass
7. plass
8. plass (kvalik)
9. plass (ned)
10. plass (ned)
1. plass (opp)
2. plass (opp)
3. plass (kvalik)
4. plass
5. plass
6. plass
7. plass
8. plass (kvalik)
9. plass (ned)
10. plass (ned)
1. plass (opp)
2. plass (opp)
3. plass (kvalik o)
4. plass (kvalik o)
5. plass (kvalik n)
6. plass (kvalik n)
7. plass (ned)
8. plass (ned)
9. plass (ned)
10. plass (ned)
1. plass (opp)
2. plass (opp)
3. plass (opp)
4. plass (opp)
5. plass (kval)
6. plass (kval)
7. plass (kval)
8. plass (kval)
9. plass
10. plass....

Det er selvforklarende, men kan utdype litt om de ulike formatene. 1. divisjonen skal være den gjeveste divisjonen. Her skal topplagene være, og det er kamper fra denne divisjonen som får mest fokus redaksjonelt og som TV-sendte kamper. To lag rykker direkte ned, mens ett lag må ut i kvalifiseringskamp mot 3. plass i 2. divisjonen. Vinneren av dette oppgjøret får plassen i toppdivisjonen. I tillegg skal topp fire ut i sluttspillet, og jeg liker den nye endringen der ligavinner bestemmer semifinalist. Behold det!

2. divisjonen skal være tilsvarende 1. divisjon, uten sluttspill. 3. divisjonen vil være litt mer varierende på lag fra sesong til sesong. To lag rykker direkte opp, og to lag skal ut i opprykkskvalifisering. Først møter de hverandre, og vinneren møter 8. plass fra 2. divisjonen. Hele fire lag skal rykke direkte ned, og to lag skal ut i nedrykkskvalifisering. Taperen her skal møte laget som vinner opprykkskvalifisering fra Ladder-systemet.

Alle lag bør møte hverandre to ganger i løpet av en sesong. Dette vil gjøre ligaen mer rettferdig, og vi vil sitte igjen med de beste lagene over tid. Løsbart med å kjøre to kamper hver på kampdag. En klokken 18:00, og en 21:00. Da er det god tid mellom kampene i tilfelle det oppstår forsinkelser.

Ingen lavere divisjoner eller avdelinger

Siden det bare skal være tre divisjoner så blir resten av lagene plassert i en gigantisk ladder, eller liga om du vil. Uansett hvilket nivå laget ditt har. Det er en hel del tekniske og praktiske ting som må på plass, som mest sannsynlig vil koste masse penger og ressurser som muligens ikke er tilstede i dag, men det kan uansett være noe å vurdere å investere i.

I en ladder så kan lagene spille så mange kamper de selv ønsker i løpet av en sesong. Hvordan man løser det tekniske om hvordan man får poeng, hvem man spiller mot og hvordan man spiller må komme på plass – og det vil garantert være mange måter å utnytte systemet på. Til syvende og sist tror jeg uansett, med en del jobb, at dette er en genial måte å la deltakerne få spille flere kamper enn i dag, og de slipper å tenke walk-over-kamper som vi ser en del av i dag.

Les også
Anmeldelse: Overwatch

I et slikt system kan det være mange forskjellige måter å finne kamper på, i alle fall slik jeg har vurdert. Enten kan man sette seg kampklar og du vil matches med et annet lag som også står kampklar. Gjerne lag som er på nogenlunde samme nivå (dette må systemet selv regne ut). Om det ikke er nok interesse for at det settes opp nok kamper kan man finne faste dager der lag i ladderen må stille. Det kan stilles krav til at laget må minimum én kamp på mandag, onsdag eller fredag. På denne måten vil det være høyere aktivitet på disse dagene.

Det bør også være en funksjon der lagleder setter seg tilgjengelig på et tidspunkt for seg og laget. Lag A setter seg kampklar torsdag 21:30. Lag B er tilgjengelige da, og setter seg opp som motstander. Når Lag B godtar "invitasjonen" fra Lag B som ligger tilgjengelig er kampen satt. Tidspunktet er fryst og lagene må fullføre kampen. Om noen ikke møter så blir det mat til administratorer, med mindre de sammen blir enige om et nytt tidspunkt.

Hvorfor bruke penger og ressurser på dette?

Det er flere årsaker til det. Et slikt system gjør at mange vennelag kan få spilt flere kamper sammen, enn de får gjort i Telenorligaen i dag. Det er ingen stor konsekvens om et lag velger å trekke seg. I tillegg vil det skape mer engasjement og gjøre miljøet tettere. Motstanderne vil også, mest sannsynlig, være nærmere ditt nivå. Flere rettferdige og morsomme kamper for deltakerne. Et slikt system vil åpne muligheten for et Gather-system, som gjør at enkeltpersoner kan sette seg i kø til å spille en vanlig kamp. Så matches man med fire andre, mot fem andre nordmenn. Dette var veldig stort før, men mindre brukt i dag enn før. Spesielt blant amatørene.

Slik ser statistikksiden for 1. divisjonen ut i dag.

Med ladder-systemet må det være ferdigkonfiguerte servere, så ingen lag trenger å eie egen server. Et automatisk system som gir informasjon til serveren, og den starter når alle er på. Sammenlign det med dagens Faceit, så skjønner du tegninga. All statistikk fra alle kampene i ladder-systemet lagres og settes ut på en statistikk-side som 1. divisjonen i Telenorligaen har i dag. Dette vil gjøre det enklere for lag i øvrige divisjoner å hente spillere basert på statistikk. Kanskje et ungt talent blir oppdaget tidligere, noe som gjør at utviklingen kan begynne på et bedre tidspunkt.

Hva mener du? Del dine meninger i kommentarfeltet!

Siste fra forsiden