Det vesle utviklerstudioet No Matter annonserte nylig sitt første spill – Prey for the Gods – og det er ikke vanskelig å se hvor utviklerne har hentet inspirasjon fra. Ved første øyekast skal det mye til å ikke forveksle det med Shadow of the Colossus, spesielt hvis du ser bort ifra all snøen, og selv ved nærmere undersøkelse er det vrient å peke ut forskjeller mellom de to.
Kamp mot guder
I Prey for the Gods spiller du som en ung jente, alene i et iskaldt vinterlandskap, som må finne en måte å gjøre slutt på landets evigvarende vinter. På den farefulle ferden vil du møte på verdens guder – gigantiske beist som vandrer på jorda – og for å overleve må du beseire alt og alle som står i din vei.
Spillets første trailer viser hvordan jenta tar opp kampen mot en av kolossene, først med pil og bue og deretter ved å klatre opp på ryggen til beistet. Fra traileren å dømme fremstår de enorme fiendene i Prey for the Gods mer som fryktinngytende monstre, så forhåpentlig slipper vi den grusomme skyldfølelsen som ofte fulgte med å ta livet av kjempene i Shadow of the Colossus.
Med en god porsjon utforsking og klatring, samt en tøff jente som tåler en trøkk i hovedrollen, er også naturlig å trekke paralleller til Tomb Raider og Lara Croft. Alt i alt virker utvikleren å ha veldig store ambisjoner for Prey for the Gods, og mens små studioer absolutt er i stand til å oppnå store ting er det verdt å nevne at No Matter kun består av tre utviklere som jobber med spillet på fritiden.
Prey for the Gods skal komme til Windows og Mac, men noen lanseringsdato er foreløpig ikke kjent.
Neste år får vi endelig Shadow of the Colossus-skaperens neste spill.
The Last Guardian har våknet til live »