Konamis stjernedesigner Hideo Kojima har nylig latt seg intervjue av det amerikanske bladet Game Informer, hvor han blant annet snakket litt om hvorfor han valgte å lede utviklingen av Metal Gear Solid 4, etter at han tidligere hadde annonsert at han ville overlate styringen til andre i Konami. Det viser seg nemlig at han fikk flere drapstrusler av sinte tilhengere etter kunngjøringen. Kojima forteller:
- De ansatte hørte om dette, og ble veldig nervøse. I dag snakker vi om det som om det var en spøk, men på den tiden var det ikke noen spøk i det hele tatt. Det var alvorlig.
Dermed later det til at spillindustrien ikke bare er blitt like stor som filmindustrien, men at den også har tiltrukket seg noen av galningene som i lengre tid har plaget filmstjerner og andre viktige filmpersonligheter. Heldigvis ser det fortsatt ut til at Kojima tør å følge sine egne ønsker i stedet for ønskene til sinnsforvirrede tilhengere, og han har nå brukt bloggen sin til å fortelle litt om et nytt prosjekt han jobber med.
Informasjonen stammer fra den japanske versjonen av Hideoblog, som vi dessverre ikke forstår spesielt mye av. Men i følge de som forstår språket, forteller han at han jobber med en gruppe på seks utviklere på et PSP-spill. Hva slags spill det er snakk om vil han ikke ut med, men han forteller at det benytter seg av et helt nytt spillsystem, og at Konami vil bruke en del tid på å teste ut om dette er noe som gamere vil kunne akseptere.
Spillets viktigste salgsargument skal være at det vil være svært utradisjonelt. Utviklingen ledes av Shinta Nojiri, som stod for Metal Gear Acid, og det er ikke klart hvor mye Kojima kommer til å få ansvar for. Kojima forteller også at han er usikker på hvordan gamere vil reagere på det nye konseptet deres, noe som utvilsomt pirrer nysgjerrigheten til oss som føler det er litt for mange formelpregede spill i dagens marked.