Klestrøbbel i Eve Online

Rådyre klesplagg i romspillet har fått spillerne til å se rødt.

En skulle kanskje ikke tro at det var særlig stort marked for virtuelle klær i et spill hvor handlingen foregår i verdensrommet og spillerne sitter i romskip størsteparten av tiden, men de islandske skaperne av Eve Online hadde andre tanker. De la nylig til en virtuell butikk der spillere kan kjøpe klær og andre ting til figurene sine for ekte penger.

Uheldigvis har de gjort det på en måte som har hisset opp spillerne. Ikke bare er de virtuelle plaggene skremmende dyre (et øyeimplantat som ikke har noen som helst praktisk nytte koster nesten 400 kroner, mens en enkel skjorte koster cirka 140 kroner – «mikro»transaksjoner er det altså ikke snakk om), men ettersom det er mulig å bytte til seg valutaen man bruker for å kjøpe disse tingene har de påvirket det dynamiske markedet i spillet på uforutsette måter.

Han som styrer dette romskipet har en utrolig lekker skjorte. Vis mer

Som om ikke dette var nok opplevde utvikler CCP at et internt notat lekket ut på nettet. Dette hadde overskriften «greed is good», slagordet til aksjeskurken Gordon Gekko fra Wall Street-filmene, og så ut til å omhandle hvordan CCP kunne tyne enda mer penger ut av spillerne deres – som allerede betaler månedsavgift for å spille Eve Online.

Som resultat av alt dette har store deler av spillmiljøet vært i harnisk, og nå har skaperne innsett at problemene ikke kan ignoreres. Derfor har de innkallt til et hastemøte mellom utviklerne og representanter for spillerne (i Council of Stellar Management, som er et slags organ som skal representere spillermiljøet, hvor medlemmene har blitt valgt gjennom avstemninger).

Formålet for møtet skal være å definere og forhåpentligvis løse de underliggende problemene, samt finne en fornuftig vei videre for salg av virtuelle gjenstander i spillet.

CCP garanterer også at det aldri vil være aktuelt å selge ting som gir spillere fordeler i forhold til spillere som velger å ikke bruke ekte penger på ting i spillet (slik som gode skip eller våpen).

Les også: Sniktitt: Eve Online: Incarna

Kommentarer (28)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Lightningwolf
14 år siden

Er det fortsatt mennesker som går rundt å tror at spillutviklere kun lager spill for å glede oss? Greed is good for business, er ingen verdens tvil om det. Tipper de aller fleste spillskaperne sitter og tenker ut måter å tyne mest mulig penger ut av spillerne uten å gjøre det for åpenbart.

ShampooMacTavish
14 år siden

Selv om jeg tviler på at det er mange store selskaper som har noe annet enn det å tjene penger som hovedmål, er jeg overbevist om at det finnes både enkeltmennesker og små indiestudioer som ønsker å lage noe bra for stolthetens skyld, og ikke bare pengene. Spesielt disse indiefolkene må gjerne jobbe knallhardt i flere år for å lansere et spill de kanskje ikke tjener noe penger på, og da er det klart at de gjør det av en lidenskap for dataspill; det er tross alt langt enklere måter å tjene penger på.

 

Det er forøvrig større selskaper som tilsynelatende har lignende intensjoner. Både Valve og Blizzard gir for eksempel ut svære oppdateringer kostnadsfritt, og sistnevnte kunne tjente langt mer penger ved å halvere tiden det går mellom hver utvidelsespakke til WoW eller la være å polere så mye på SC2 og Diablo. Begge disse selskapene har riktignok mikrotransaksjoner, men der er ikke tvil om at begge kunne tjent mye mer om de var litt mer kyniske.

chokke
14 år siden

Det er en forskjell på "hvordan kan vi tyne mest mulig penger" og "hvordan kan vi ønske spillerne å støtte oss?". Valve (før Mann. co) tjente godt på å ha et godt rykte, de kunne spydd ut en ny half-life episode hvert år og folk ville nok kjøpt det, men pga lav kvalitet ville ryktet og kundebasen gått ned.

Det er heller ikke vår jobb som spillere å holde disse selskapene i live, som betalende kunde kan en ha prinsipper og slutte å støtte utviklerne når det måtte passe.

 

Jeg trodde helelr ikke CCP var i så stor nød når det gjaldt penger, men de holde r vel på å utvikle et PS3 spill eller noe og skjønner at de trengerpenger for det, men dette var en dum måte å gjøre det på.

 

Er en grunn til at Activision og EA mottar relativt mye pes.

Lightningwolf
14 år siden

Selv om jeg tviler på at det er mange store selskaper som har noe annet enn det å tjene penger som hovedmål, er jeg overbevist om at det finnes både enkeltmennesker og små indiestudioer som ønsker å lage noe bra for stolthetens skyld, og ikke bare pengene. Spesielt disse indiefolkene må gjerne jobbe knallhardt i flere år for å lansere et spill de kanskje ikke tjener noe penger på, og da er det klart at de gjør det av en lidenskap for dataspill; det er tross alt langt enklere måter å tjene penger på.

 

Det er forøvrig større selskaper som tilsynelatende har lignende intensjoner. Både Valve og Blizzard gir for eksempel ut svære oppdateringer kostnadsfritt, og sistnevnte kunne tjente langt mer penger ved å halvere tiden det går mellom hver utvidelsespakke til WoW eller la være å polere så mye på SC2 og Diablo. Begge disse selskapene har riktignok mikrotransaksjoner, men der er ikke tvil om at begge kunne tjent mye mer om de var litt mer kyniske.

Blizzard gir ut store oppdateringer kostnadsfritt? Så de rundt 100 kronene alle betaler i måneden går til hva nøyaktig om ikke patcher? Blizzard er jo allerede i den posisjonen at folk er vant med fra tidligere (90 og tidlig tusentallet) at de jobbet som bare det med at spillene skulle være så polerte som overhodet mulig før de ga dem ut men nå kommer det premium accounts (har ikke veldig mye å si per dags dato) og de selger mounts i nettbutikk, Blizzard begynner rett og slett å få fansen mot seg sakte men sikkert. De tjener ikke så mye penger på å selge en ny expansion da det er månedsprisen som er det de tjener penger på. Poleringen på SCII er også noe de -må- gjøre for å opprettholde det som det mest populære E-sports spillet, hvis de slutter å jobbe på det kommer til å miste millioner/milliarder i gratis PR. Folk må slutte å se på Blizzard som helgner, alt de gjør gjør de for å tjene penger. Og WoW patches kommer faen ikke så ofte at det gjør noe. Vi snakker tross alt om over 1 milliard i rene inntekter hver eneste månede hvis 10.000.000 betaler 100kr, og i realiteten er det mer enn 10.000.000 og mer enn 100kr.

 

Valve på sin side selger klær for TF2 og drøyer Half Life episode 3 vel lenge. Greit nok de er ikke verstemann i klassen, men de er langt i fra best heller.

MrLee
14 år siden

Ett lite fåtall av EvE spillerene bryr seg om kostnaden på klærne! Like stor skivebom som de fleste dev. blog svarene fra CCP til nå!

Prisen på vanity items vil uansett justere seg selv etterhvert som CCP innser at bare ytterst få er villige til å betale fantasisummene de krever.

 

 

Det de er sinte på er muligheten for at de introduserer items for MT som påvirker gameplay. Og ingen av svarene CCP har gitt til nå har vært overbevisende nok til å berolige folk.

 

Faktum er at EVE's ingame økonomi ikke er som i de fleste MMOer, så er det klinkende klart at "pay 2 win", om det kommer, vil drepe EVE. Om det plutselig oppstår en itemstore der items blir laget ut av intet bypasser det hele den spillerbaserte økonomien som er litt av det som gjør EVE stort!

 

Legg på at incarna captain's quarters viste seg å ikke være så frivillig som tidligere lovet e.t.c., ja så har du sjau.

 

 

 

Eve online spillerene betaler allerede for seg, ved å betale subscription. Dette er ikke ett Free2play game der micro transactions hadde vært normalt!

 

 

Lightningwolf: rene inntekter? ja, for ansatte, serverparker o.l. er gratis?

Siste fra forsiden