Flere der ute har sikkert gode og luftige minner fra PlayStation-klassikeren Warhawk. Nå kommer tittelen i ny drakt, eksklusivt til Sonys PlayStation Network (PSN). PS3-eiere kan se frem til det som blir en intens og variert krigsopplevelse i beste Battlefield-ånd.
Intense lufteturer
Gamer.no møtte Dylan Jobe fra amerikanske Incognito Entertainment hos Sony i London. Jobe er Game Director på Warhawk-prosjektet, og han kan ikke vente med å gi PS3-spillere en flerpspilleropplevelse av rang.
– Warhawk er et intenst flerspillerspill for 32 spillere. Som i originalspillet kan du selvsagt fly rundt blant skyene med farkostene Warhawk og Nemesis, men på PlayStation 3 drar vi det hele enda litt lenger. Du kan nemlig også være en vanlig fotsoldat på bakken med et bredt utvalg av våpen, fra rakettkastere til kniver. Du kan også hoppe inn i kjøretøy som jeeper og stridsvogner, i tillegg til tungt artilleri. Her får du full krigspakke, men på en slik måte at det skal være enkelt for alle å komme i gang med spillet, sier Jobe til Gamer.no
Etter å ha testet spillet kan Gamer.no være enige i at Warhawk er intense saker, med flyvingen som det helt klare høydepunktet. Jobe understreker likevel at han vil at gamere bør oppleve Warhawk i sin helhet:
– Vi vil ikke at noen av komponentene i spillet skal være viktigere enn andre. Målet vårt er at Warhawk skal være et spill man kan laste ned raskt og enkelt, og at det skal samle ulike typer spillere til kamp. Enkelte vil foretrekke å fly mens andre kan fokusere på bakkekamp. Ingen kommer i andre rekke i Warhawk, vi har jobbet hardt med å skape en så balansert spillopplevelse som mulig.
Incognito har ikke bare latt seg inspirere av originalen under utviklingen av Warhawk. Battlefield-spillene har også vært en viktig inspirasjon.
– Ja, absolutt. Vi ville gjerne lage et spill som setter folk i stand til å oppleve hele spekteret av krigen, derfor har vi delt det opp slik vi har gjort med luftkamp og bakkekrig. Vi har selvsagt sett til Battlefield og flere andre spill, men hovedmålet vårt har hele tiden vært at Warhawk skal levere en rask spillopplevelse i beste arkadestil, sier Jobe.
Vakkert
Warhawk ser svært bra ut allerede nå, og utvikleren har ikke trengt å kutte noen hjørner for å sikre spillets flyt med 32 spillere over PSN. Det takker Jobe teknologien i PS3 for.
– En av det fantastiske tingene vi har klart å gjøre er å virkelig utnytte cell-tekonologien i PlayStation 3. Derfor flyter spillet så godt, selv med den enorme synsrekkevidden det har. Her kan du se absolutt hele brettet når du flyr, og det er ingen krigståker her i gården. Cell-brikkene gjør at man vil få en optimal opplevelse med 32 spillere over nett, selv under ellevill krigføring, sier Jobe.
Fire spillere kan koble seg på lokalt i Warhawk, ved hjelp av delt skjerm. Dermed smelter lokal flerpiller godt i sammen med hyggelig nettmoro. Dette krever også mye av maskinvaren, og Jobe tviler på at konkurrent Xbox 360 hadde klart brasene like godt som PlayStation 3:
– Jeg tror ærlig talt ikke vi kunne fått til dette på Xbox 360. Mye av teknologien i Warhawk er nemlig skreddersydd for PS3. Derfor måtte vi nok gjort en del store kompromisser om vi skulle portet spillet til 360.
Warhawk skulle egentlig være et spill som hadde like mye fokus på enspillerdelen som flerspillermodusen. Et stykke ut i utviklingen ble det imidlertid klart at deler av spillet slett ikke holdt mål. Incognito måtte ta et valg.
– Ja, det stemmer at vi kuttet ut enspillerdelen. Vi elsket flerspillerbiten, men var ikke fornøyde med enspiller. Jeg er selv en gamer, og vet hva man bør forvente av et spill. Som utvikler ser jeg derfor at det er et ansvar for oss å ikke prakke på spillere innnhold som er dårlig. Nå som vi bruker PSN kan vi kutte ut en stor del av spillet og være sikre på at det kunden får er av høy kvalitet. Dessuten er det enkelt for spillere å bare logge seg på nettveket og laste ned hele spillet til en rimelig penge, avslutter Jobe.