Lionhead-sjef Peter Molyneux elsker å snakke om spillene sine, og på Game Developers Conference har han kunngjort det første av tre unike nye spillelementer som det kommende rollespillet Fable 2 vil benytte seg av. Dette elementet er kjærlighet.
Poenget med å putte kjærlighet inn i spillet, er å gi spilleren en følelse av at handlingene hans (eller hennes) betyr noe, ved at spilleren føler en større tilknytning til spillfiguren og andre figurer i spillet.
Spillfiguren kan være enten mannlig eller kvinnelig, og det blir mulig å gifte seg med datastyrte figurer, og til og med få barn med dem. Om du spiller en kvinnelig figur, vil hun i så fall bli gravid, noe som setter en midlertidig stopper for monsterdrepingen. Om mannlige figurer får pappapermisjon vet vi ikke.
Menneskets beste venn
Det Molyneux brukte mest tid på å snakke om var imidlertid ikke barneproduksjon, men spillerens nye, trofaste følgesvenn: En hund. Hver spiller får sin egen unike hund, som elsker spillfiguren uten spørsmål, og som vil stå ved spillfigurens side uansett hva som skjer.
Hunden vil løpe rundt og speide etter fiender, og gjø om den ser noe farlig. Den vil også angripe og distrahere fiender slik at det blir lettere for deg å ta dem ut. Du vil i tillegg kunne lære den opp til å utføre ulike triks, som å spille død, rulle rundt og så videre.
Molyneux fortalte også at spillerens forhold til hunden er noe Lionhead vil bruke for å skape angst hos spilleren. Hvis du faktisk får et godt forhold til hunden din, vil du jo helst ikke at noe fælt skal skje med den, men det kan det hende Lionhead vil.
Det ble også snakket om mulighe onlinefunksjoner i forhold til disse hundene. Molyneux fortalte at det vil være mulig for venner å møte hverandres hunder, men han forklarte ikke nøyaktig hvordan dette ville fungere. Mer om det kjærlighetsfylte Fable 2 kan du lese hos Gamespot og Firingsquad.