Kingdoms of Amalur-studio betaler ikke ansatte

38 Studios skal ha sagt opp alle vikarer og innleide.

Tidligere denne uka skrev vi at utvikleren bak det ferske rollespillet Kingdoms of Amalur: Reckoning så ut til å være i økonomiske vansker.

Studioet var da i samtaler med lokale myndigheter i Rhode Island for å finne ut av hvordan selskapet kunne holdes betalingsdyktige.

Ingen lønn

Nå kan det se ut til at det er litt så som så med betalingsdyktigheten hos studioet. Ifølge en kilde fra Rhode Island Economic Development Corporation (RIEDC), skal studioet skylde dem drøye 1,125 millioner dollar.

Det var RIEDC som lånte ut 75 millioner dollar til studioet, på vegne av staten Rhode Island, mot at de flyttet fra Massachusetts. Tanken var at spillstudioet skulle generere nye arbeidsplasser og ikke minst skatteinntekter.

Bakgrunnen for studioets manglende tilbakebetaling skal være at de sliter med å få betalt ut lønn til de ansatte. Nøyaktig hvor mange ansatte det er snakk om, vites ikke, men i mars i år hadde studioet 379 heltidsansatte, skriver Eurogamer.

En kilde Joystiq har snakket med hevder samtidig at alle vikarer og annen innleid arbeidskraft er sagt opp.

Skattebetalerne overtar

Dersom 38 Studios blir tvunget til å stenge dørene, vil det være opp til skattebetalerne i Rhode Island å betale ned lånet på 75 millioner dollar.

Isåfall vil skattebetalerne også overta eierskapet over alle konsepter studioet innehar, noe som kan bety at Kingdoms of Amalur-rettighetene vil bli solgt til høystbydende for å dekke opp for lånet.

Kingdoms of Amalur var 38 Studios' debutspill. Nøyaktige salgstall er ennå ikke kjent, men spillet har solgt i 410 000 eksemplarer i USA siden lanseringen tidligere i vinter.

Les også: Anmeldelsen av Kingdoms of Amalur: Reckoning

Ledige stillinger

Kommentarer (7)

Logg inn for å delta i diskusjonen.
Tråd
Kverndokken
13 år siden

Dette høres kjpt ut! Det er et ganske godt rollespill egentlig - og veien videre med andre spill kunne gitt masse spennende titler. La oss satse på at det ikke stemmer helt det her.

Gjest Slettet+214asdf125
13 år siden

Huff, spillet her hadde nok for høye ambisjoner fra et rimelig ferskt studio til at det kunne bli noen suksess. De startet jo KoA som et MMO-prosjekt. Edit: Usikker på om det faktisk stemmer når jeg tenker meg om!

hvakrg
13 år siden

Vet ikke om de startet KoA som ett MMO-prosjekt, men de jobber med en MMO-tittel for den samme verdenen ihvertfall.

CommanderKeen
13 år siden

Dette er jo bare tragisk, og viser i aller høyeste grad hvor industrien vår befinner seg i dag. Reckoning var jo et godt spill, men klarte ikke helt å levere de tallene det skulle. Nok et eksempel på at ett spill kan være nok til å drive et selskap til grunne.

zoqiet
13 år siden

Og snart beskylder de nok piratkopiering som grunnen til at de går under.

Siste fra forsiden