Kingdom Under Fire: The Crusaders, som tittelen heter, ser på mange måter ut til å bli veldig forskjellig fra sin forgjenger. Historien finner sted i perioden etter den såkalte "Second War of Heroes". Etter denne krigen levde alle land midlertidig i fred og harmoni, men roten til alt ondt "The Ancient Heart" lå ikke på latsiden og ventet til det rette øyeblikket med å slå hardt tilbake. Plutselig er 50 år med fred og ro over. En voldsom krig mellom alver og orker settes i gang, og en hær fra "Hironeiden" og "Eclessia" settes i sving for å beskytte de hellige områdene i grenselandet mellom alvene og orkene. Midt oppi denne konflikten befinner du deg som spiller.
Phantagram gjør et forsøk på å gjenskape de typiske massive episke slag vi har sett i filmer som Gladiator og Ringenes Herre, og i følge en film de lanserte i går ser det ut til at de er på god vei til å klare det. Filmen som er på over tre og et halvt minutt viser et variert utdrag fra spillet. Det mest spektakulære er måten ildkuler og flammer blir generert. I filmen er det menneskene som slåss mot orker. Spilleren kan velge mellom over 200 forskjellige karakterer. Omfanget av de massive slagene vil antageligvis dra en god del ressurser fra Xbox-maskinen. Opptil 450 enheter kan slåss samtidig når som helst.
Hver enhet blir rendret med opp til 4000 polygoner. Det kan bli spennende å se hvordan det funker og ikke minst hvordan AI-en oppfører seg. Skjermbildene og filmen viser imidlertid at spillet er i en veldig tidlig fase av utviklingen ettersom clipping-problemer er relativt tydelig. Taktikk blir en vesentlig del av gameplayet i dette spillet. Ettersom hver enhet har sin egen lille AI, vil de utføre handling etter din kommando, men også utvikle sin egen strategi ut i fra hva som skjer mens du fokuserer på andre ting. I tillegg røper Phantagram planer om Internett-støtte. Det ser ut til at det blir en massiv online-modus av en eller annen sort, uten at vi har noe mer utdypende informasjon om dette.
Helter
The Crusader vil ha dag- og natt-syklus og varierte vær-effekter. Disse forandringene er der ikke bare for å se pene ut, men det påvirker også handlingen. Sender du dine soldater inn i kamp med solen bak, er det en stor fordel. Og det blir utrolig vanskelig for bueskyterne å treffe når vinden setter i gang for fullt. Samtidig vil soldatene utvikle seg gradvis gjennom et system som er videreutviklet fra originalspillet. Gjennom striden får de erfaring som de hele tiden tar med seg videre. Kampbildet og utviklingen preger soldatene, og moralen deres endrer seg hele veien. Med dette kan du bygge opp en hær av veteraner hvis du er riktig god.
Disse soldatene tjener også sine penger, slik at de kan kjøpe seg nytt våpen eller oppgradere det eksisterende våpenet eller rustningen sin mellom slagene. Det er også tilrettelagt for helter i The Crusader. Hver side har sin hovedhelt, med en rekke mindre sterke helter ved sin side. Disse lederne har flere spesialbevegelser og angrepsformer å benytte seg av, som kan være med å forandre en strid brått. De vil ikke alene kunne vinne, men ved å bruke deres spesielle styrke taktisk kan kampen snu seg. Filmen viser noe av dette, selv om grafikken er på et veldig tidlig stadie.
Konklusjon
Ikke voldsomt med informasjon å komme med, men vi har store forhåpninger til denne tittelen. Det ser ut til at oppfølgeren blir totalt forskjellig fra forgjengeren. Med utrolig 3D-grafikk og full utnyttelse av Xbox-teknologien kan dette bli en av de store titlene neste år. Phantagram presser nå andre utviklere til å satse mer på sanntidsstrategi for Xbox. Kingdom Under Fire: The Crusader vil neppe bli lansert før sent på våren neste år, og da kun på Xbox. Noen dato for PC-versjonen har ikke Phantagram. Det eneste vi vet er at det vil komme på PC en gang.